Filipijnen en Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Filipijnen en Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Filipijnen en Thailand

Door: Babs en Jim

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

11 Juni 2019 | Thailand, Bangkok

Filipijnen

Manilla
Woensdag 08-05-2019
We schrokken laat wakker, oeps! We moesten de camera laten maken, want op deze manier foto’s maken is een ramp.
Steeds hopen dat 1 van de zoveel foto’s is gelukt. Dus snel dat bed uit!
We vonden een grote shopping hall waar we een reparateur vonden. Eind van de dag konden we de camera halen. Dus wij de rest van de dag wat rondgelopen in de shopping hall. En bustickets geregeld naar Donsol, hier gingen we vannacht naartoe. Toen we eind van de dag de camera kwamen oppikken kregen we slecht nieuws te horen, hij kon het niet maken. We moesten naar een Nikon repair centrum. Hier hadden we helaas geen tijd voor. Nog even accepteren dan maar en als we over 3 dagen terug zijn uit Donsol het opnieuw daar proberen.

Donsol
Donderdag 09-05-2019
De nachtbus was prima! Goed geslapen. We waren al vroeg op het busstation van Legaspi, hier pakten we een minivan naar Donsol, dit duurde ongeveer anderhalf uur. Om 08.30 waren we bij ons hotel en we hadden mazzel, konden meteen de kamer op. Even snel douchen en nog wat slapen! Tegen lunchtijd schrokken we wakker. Bed uit, en kijken of we de tour voor morgen konden regelen. Zwemmen met de walvishaai! Spannend! We wilden dit persé hier doen, omdat het op deze plek nog natuurlijk gebeurd. Volgens strikte regels en de dieren werden niet gevoerd. Zo mochten er maar een beperkt aantal toeristen het water op en mochten we maar met 6personen maximaal 5minuten in het water bij 1 walvishaai. Dit was voor ons het meest diervriendelijke dus de manier wat ons aansprak. Morgen om 07.30uur moesten we terug komen en konden we mee. De rest van de dag hebben we vooral gerelaxt en lekker gelezen.

Vrijdag 10-05-2019
Spannend! Vandaag zwemmen met de walvishaai! Jim stuiterend van de energie en Babs enigszins zenuwachtig om deze beesten in het water te treffen. Ze kunnen namelijk wel 18meter lang zijn! We zaten met 4 anderen op de boot. Een stel uit Nederland en een Chinees stel. Allemaal van eenzelfde leeftijd en we bruisenden van energie. Onze gids zag al snel een schaduw in het water, dus het was van die boot af het water in en zwemmen. Pfw! Het was nog flink en hard zwemmen ook. Een gigantisch beest zwom onder ons door. Jim kende geen angst en dook verder onder water om hem goed te kunnen zien. Babs was een beetje angstig en alleen maar bezig met help, voorzichtig, zit midden op zee met deze gigantische beesten, dadelijk gebeurd er iets. Ze moest nog erg wennen laten we het daar maar op houden. Toen de walvishaai weg zwom de diepte van de zee in was het weer hup boot op en kijken of we een volgende zagen. Wel 5 stuks gezien! Jim een aantal keer goed en Babs bleef wat voorzichtig. Tot dat de gids haar mee het water in trok. Een flink stuk zwemmend met een walvishaai mee, een gevoel van wow! Adrenaline door het lijf en het nog beter willen zien. Een mega dier, gigantisch! En wat een kop! Ongelofelijk mooi. Stuiterend kwam ze het water uit! Jim helemaal blij en trots dat ze zo ver het water in was gegaan. Samen genoten we volop! Bij onze laatste walvishaai werden we beloond, zo duidelijk zo geweldig goed te zien en hij zwom zo rustig dat je goed mee kon zwemmen. Babs sprong het water in en werd verrast met de kop vol in haar gezicht en Jim heeft meters mee gezwommen. Wat een ervaring! Voldaan keerden we terug naar het hotel. Even samen bijkomen van wat we hadden gezien en gedaan.
In de middag moesten we alweer uitchecken, want we gingen weer terug naar Manilla. We dachten de laatste shuttle te pakken naar Legaspi, helaas die ging niet meer, te weinig klanten. Dus moesten we met lokale, krakkemikkige, maar geweldige bussen die kant op. Gelukkig hadden we 4 uur speling, dus tijd genoeg om er te komen. Weer een mooie ervaring!

Manilla
Zaterdag 11-05-2019
Weer vroeg terug in Manilla met de nachtbus. Dit keer een hotel dichtbij de airport, morgen vliegen we verder. Het was een prachtig hotelletje, midden in de stad, een authentiek huis met heerlijk zwembad. Omdat we zo vroeg daar waren mochten we nog mee ontbijten en werden heel vriendelijk ontvangen. Toen we ons geïnstalleerd hadden gingen we richting centrum. We moesten naar een speciale bank om geld te pinnen, want dit was overal een ramp! En naar de Nikon reparateur. Helaas werden we bij de Nikon reparateur wederom teleurgesteld met slecht nieuws, opsturen kon, duurde een maand. Dit lukte sowieso niet voor ons en daarnaast, was de camera de dure reparatie kosten nog waard. We moesten het accepteren en het er maar mee uitzingen, het is niet anders. Nadat we alles geregeld hadden terug naar het hotel en het zwembad in! Het was zo warm! Hier heerlijk de rest van de middag doorgebracht. Gaf ons ook meteen de gelegenheid alles van Afrika verder te plannen en te regelen.

Coron
Zondag 12-05-2019
Vandaag vlogen we door naar Coron, Palawan. We vertrokken pas om half 12, dus konden vooral rustig aan doen. De vliegreis duurde maar 40min, laar toch ben je de hele dag kwijt aan reizen. Bij het inchecken kregen we een of ander kassabonnetje als vliegticket, oke, het zal wel. En onze tassen waren een halve kilo te zwaar, dus schoenen aan slippers uit, toen was het goed. Pfw! Soms! Maar goed we konden vertrekken. Eind van de middag waren we bij ons hotel. Hier direct een tour geboekt voor morgen en een dagje duiken voor Jim geregeld. De onderwater wereld van Coron moet adembenemend zijn en er liggen allerlei wrakken uit de WOII dus een hoop te zien. Voordat we het wisten was de dag al om.

Maandag 13-05-2019
Vroeg uit de veren, de hele dag de boot op. Snorkelen en naar de verborgen lagoon. We waren benieuwd wat deze dag zou brengen. Het samengestelde gezelschap was erg gemixt, maar we hebben elkaar, gelukkig al de hele reis voldoende, dus moest goed komen. We stopten op prachtige witte stranden met onwijs helder water. Overal waren snorkel plekken en het koraal liet ons versteld staan. Wat was het prachtig, zoveel kleur en alles nog in tact. Zeker een van de mooiste koraalriffen die we beide ooit hebben gezien. Uren lagen we in het water alleen maar te kijken naar alles wat er om ons heen gebeurde. Vissen, garnalen, zeesterren, koraal wat heen en weer bewoog, van alles wat er uitkwam en in vloog. We genoten er samen van. Op het einde gingen we naar de hidden lagoon, bestaande uit brak water. Hier was niets te zien qua onderwaterwereld, alleen prachtige rotsstructuren. En gelegen op een plek waar je u tegen zegt,
Zo mooi! Moe en voldaan kwamen we terug bij ons hotel.

Dinsdag 14-05-2019
Jim vandaag de hele dag op pad om te duiken. Babs een dagje voor zichzelf, voor het eerst een lange dag van verveling en hopen dat Jim snel terug was. Ze heeft de tijd gedood met wat lezen, rondlopen, de spa in. Gelukkig kwam Jim eind van de middag terug! Vol verhalen, hij had een mooie duikdag gehad. Gedoken in 2 WOII wrakken en bij een muur van koraal. Het was prachtig! Geen nieuwe dingen qua zeeleven gezien, maar wel weer een totaal andere omgeving.

El Nido
Woensdag 15-05-2019
Eind van de ochtend gingen we met de veerboot over naar El Nido. We hadden de fast boot, dus het zou 3,5uur moeten duren. Helaas werd het 5uur. En de boot was niet erg modern. Zelfs overbezet. De plastic bankjes en stoelen van de tuinset werden in het gangpad bij geplaatst om iedereen een plekje te geven. Als dat maar goed gaat! Dit soort praktijken zijn vaak de reisjes waar je de horrorverhalen over hoort. Gelukkig! Na 5uur afzien waren we in El Nido. Door naar ons verblijf. Beide zeer benieuwd waar we terecht zouden komen, want we waren per mail al gewaarschuwd dat we 150 treden op moesten om er te komen. Onder aan de trap zakte bij Babs al haar moed in de schoenen, nee! Hier naar boven, zo stijl. Het was even vloeken en gaan met die banaan. Blij dat we boven waren en we zeiden meteen, als we ‘s ochtends hier vertrekken moeten we goed nadenken over wat we gaan doen, want dit wil je niet voor je lol meerdere keren per dag op. Enfin! ‘s Avonds moest er gegeten worden, dus we moesten nog een keer terug!

Donderdag 16-05-2019
Vandaag zouden we relaxen. Een beetje door het dorpje lopen, aan het strand liggen en we moesten nog de 2 tours regelen die we wilden doen. In het dorp was niet veel te doen. Iedereen was of weg met een tour of lag brak op een oor. Het dorp was net het Loret del Mar van de Filipijnen. Niet helemaal ons ding, maar de omgeving was adembenemend en maakte een hoop goed. Dus boekten we voor morgen een tour en een voor twee dagen later. Alles mooi verdeelt over de dagen dat we hier zijn. Het strand hier was niet erg aanlokkelijk om lekker te liggen. Een dagje van even zoeken en inkomen merkten we. Dus de ontspanning opzoeken van een power nap en wat lezen.

Vrijdag 17-05-2019
Om 09.00uur waren we bij de touroffice natuurlijk gaat alles altijd anders dan gepland, onze tour was gewijzigd. Gelukkig niet erg, ze hadden de tours alleen omgedraaid. Tour C dus vandaag. Deze route bracht ons langs de prachtige blauwe wateren van El Nido. Plekken waar je zonder deze tour niet zo kunnen komen. De hidden lagoon (ja die hebben ze hier overal wel) was ongelofelijk mooi. Door een gat in de rotswant heen om er te komen. Het werd spectaculairder gemaakt dan het was, want wat bleek als je om de rotspartij heen zwom hoefde je niet door het gat heen en kwam je er ook. Maar wel geweldig om te zien hoe ze de spanning en ervaring zo mooi mogelijk voor je willen houden. Halverwege de middag werden we verrast met een voortreffelijke lunch, alles erop en eraan. Inktvis, garnalen, mosselen en grote verse vis uit de zee, wauw! Babs maakte je daar erg blij mee. Jim wat minder, maar gelukkig, ze hadden kip!
De hele dag zijn we op zee geweest en verrast door al het moois. Op iedere plek leek het water nog helderde en blauwer dan op de andere plek. Wat een schoonheid.

Zaterdag 18-05-2019
Een dagje strand, relaxen. De eigenaar van ons hotel had ons gewezen op Las Cabañas. Dit moest een mooi strandje zijn met wat barretjes waar je heerlijk kon vertoeven. We lieten ons door een tricycle wegbrengen. Eenmaal daar keken we elkaar aan, begonnen te lachen en wisten we genoeg. Hier konden we ons zeker de hele dag wel vermaken. Heerlijke bedjes bij een of andere decadente bar waar we gebruik van mochten maken als we daar wat dronken. Geen probleem voor ons, even een dagje ‘luxe’ daar hadden wij wel zin in. Genoten van heerlijke hapjes en drankjes, boekje erbij, lekker in het zonnetje, topdag!

Zondag 19-05-2019
Vandaag weer een dagje op de boot. We gingen allerlei verschillende stranden bezoeken. Een dagje genieten in de zon op verschillende plekken. Ook hier werden we weer verrast door de parel witte stranden en het azuur blauwe water. Tot wel meer dan 2meter diep de bodem kunnen zien, omdat het zo helder is. Ongelofelijk, wat een natuur, wat een paradijs. Het was zeker geen straf om een hele dag van al dit moois te genieten. De dag sloten we af bij de big lagoon, met de kajak hier doorheen. Jim vindt kajakken altijd zo geweldig! Zoveel inspanning om maar een paar meter vooruit te komen, gelukkig, hij gaf zich eraan over en daar gingen we. Prachtig! Heerlijk om ons heen kijken, zo varend tussen de rotsen en op het kraak heldere water.

Port Barton
maandag 20-05-2019
Eind van de ochtend vertrokken we naar Port Barton, hier zouden we een aantal dagen gaan relaxen. Het moest een stuk minder toeristisch zijn dan El Nido en dat was het ook. Een heerlijk rustig dorpje aan zee. Het strand was lang gerekt en op meerdere plekken de gelegenheid om lekker te liggen en te relaxen. Nadat we alles wat verkent hadden installeerden we ons bij een restaurantje op het strand. Samen genieten van een prachtige zonsondergang, rust en lekker eten.

Dinsdag 21-05-2019
Het idee dat we de hele week niets gingen doen maakten ook dat we lekker lui werden. Laat opstaan, aanrommelen, rustig naar het strand lopen, een plekje zoeken, boekje lezen en genieten van het uitzicht en de bedrijvigheid om ons heen. Overal zag je de mensen in de relax stand, wat keuvelen, lachen en vooral niets moeten. De sfeer van Port Barton beviel ons wel.

Woensdag 22-05-2019
Weer samen het strand opzoeken. De lokalen stonden overal om je een tour te verkopen, een scooter aan te bieden of andere dingen. Maar ze wilden vooral verkopen. Aan hun gehaaide manier van doen konden we merken dat het laag seizoen was, ze hadden allemaal niet veel te doen, oke jou met ze alle lastig vallen omdat je een van de weinige toeristen bent. Netjes sloegen we alles af, want we wilden nog steeds even niets. We waren beide steeds meer toe aan ‘vakantie’. Huh? Vakantie? Ja, even niet van het een in het ander vliegen en alleen maar onderweg zijn, maar juist even ergens wat langer blijven en stilstaan. Het relaxen op het strand werd in de middag verstoord door een flinke regenbui. Terug naar ons huisje, hier buiten onder de veranda gezeten met ons boek. Want de regen hier is niet echt verkoelend. Begin van de avond konden we weer op pad, de plensbui was over.

Donderdag 23-05-2019
Wakker worden van de dikke druppels die op het dak kletterde. Nee! Was dit echt? Vandaag de hele dag regen, regen en nog eens regen gehad. We moesten het accepteren. Ach we mogen ook niet zeuren, want in al die maanden reizen hebben we nauwelijks slecht weer gehad. Dus een dagje lekker series kijken, soms ook geen straf.

Vrijdag 24-05-2019
Vandaag stonden we op met strak blauwe hemel. Heerlijk! Een dagje de zon in. Even weer wat kleur in ons gezicht, we konden het gebruiken. Dan denk je, huh? Jullie zijn toch een jaar lang aan het reizen en alleen maar in de zon! Deze situaties blijven toch uitzonderlijk, we gunnen onszelf niet vaak de tijd om te chillen. Tegen het eind van de middag begon het weer om te slaan, daar kwam de regen! Tijd om terug naar ons hutje te gaan en daar nog wat te ontspannen.

Sabang
Zaterdag 25-05-2019
Een dagje reizen, door naar Sabang voor ‘the underground river’. Ondanks dat het qua kilometers een redelijk korte afstand was, waren we toch wel bijna de hele dag kwijt. Aansluitingen kennen ze nergens. We hadden een prachtige kamer 5-10minuten lopen buiten het dorpje. Midden in de natuur. Toen we ons geïnstalleerd hadden liepen we het dorpje in om wat te eten. Helaas bijna alles zat dicht. We vroegen iemand hoe laat hij open ging. Open gaan, nee niet meer, veel te weinig toeristen. Dus waren blij dat we uiteindelijk iets hadden gevonden om te eten, weinig keus. Neerploffen dan maar! Gelukkig beide heerlijk gebeten met een prachtig uitzicht over zee.

Zondag 26-05-2019
Nee, weer regen! Het regenseizoen is echt losgebarsten hier. We hebben bijna de hele dag opgesloten gezeten op onze kamer. Afzien, want onze accommodatie had tot 15.00uur in de middag geen stroom. Op een gegeven moment was Babs er helemaal klaar mee. Boos de regenjas aangetrokken en medegedeeld: ‘Ik ga de tegen in, iets doen, want ik word hier gek van!’ Jim lachen en had zoiets prima, je doet maar. Gelukkig ging hij wel mee. Even het dorp in waar we bij een tentje even wat aten en dronken. De supermarkt in om wat lekkers in te slaan en internet kopen! Want wifi was ook nergens aanwezig. Gelukkig hadden we bij terugkomst op de kamer wel weer stroom, alles aan de lader en series kijken.

Maandag 27-05-2019
Zon! Snel richting strand. The underground river was bij anderen die we spraken zo tegen gevallen dat we de tour skipten. Nu er zon is de zon in! Een resort aan het strand had heerlijke bedjes en dronk je er wat mocht je er lekker liggen. Eenmaal geïnstalleerd ontdekte Babs het gigantische zwembad bij het resort, hier wilde ze naartoe, even kijken hoe makkelijk het gaat. Iedereen had handdoeken van het resort, he lastig. Maar op een strandbedje lag er 1, dus Babs griste de handdoek weg en liep zo het resort op alsof ze van daar was. Jim mee en heel nonchalant vragen bij een man van daar om nog een handdoek want we waren er 1 vergeten. Als 2 kleine kinderen die net op boevenpad waren geweest lagen we heerlijk aan het zwembad. Barretje in het water, cocktailtje erbij, deze dag kwamen wij wel door.

Puerto Princesa
Dinsdag 28-05-2019
Vandaag reisden we door naar Puerto Princesa, de laatste dagen in de Filipijnen. Tegen de middag werden we op een busstation bij een groot winkelcentrum gedropt. Hier nog even rondgelopen voordat we richting hotel gingen met een trycicle. De chauffeur die ons dropte was erg slim en vroeg ons naar onze plannen. Deze bespraken we met hem en hij zou ons morgen rond rijden, dikke prima! Ook geregeld. Toen we bij het hotel waren dropten we onze spullen, lagen we even een uurtje te tukken en gingen we op pad. De stad zelf had niet veel te bieden, de grootste attractie was de boulevard, hier waren we zo uitgekeken. We vroegen een trycicle driver of hij ons wilde droppen bij een goed restaurant, dit bracht ons bij een prachtige tuin waar we heerlijk mediterraans konden eten. We genoten van de fijne avond.

Woensdag 29-05-2019
Een bezoek brengen aan de gevangenis. Huh? Daar ga je toch niet voor je lol naartoe! Hier wel, het moest een erg interessant systeem zijn, de manier waarop zij werkten. De gevangenis was een groot dorp met muren eromheen. Het functioneerde ook als een dorp. De gevangenen en de mensen die er werkten wonen samen op het terrein. De gevangen krijgen bij goed gedrag steeds meer vrijheden terug. Deze vrijheden bestaan uit werken in de bloemen tuin, op het land, in de winkel, op de boerderij. ‘s Avonds moesten ze weer terug naar hun cel, maar de rest van de dag waren ze ‘vrij’. Dit gaf ook ruimte om met ze in gesprek te gaan. Ze moeten naast het verdienen van hun vrijheden, ook zelf geld verdienen om (verzorgings)producten te kopen. Omdat wij dit wisten namen we meerdere stukken zeep voor ze mee om her en der uit te delen. Heel bizar om oog in oog te staan met zware criminelen die er alles aandoen terug te keren in de maatschappij, ‘open’ zijn in de dingen die ze hebben meegemaakt en gedaan. Voor zoverre je dat natuurlijk als waarheid kunt zien. Maar de manier van werken motiveert ze om hun goede gedragingen te laten zien en verder te ontwikkelen.
Na deze intensieve ochtend (vooral mentaal) was het tijd voor ontspanning. De driver had een bestemming voor ons uitgezocht, een ondergronds zwembad. Wat bleek, een bedevaartsoord waar ze in een grot een zwembad hadden gecreëerd wat gevuld was met heilig water. Tussen de Jezus en Maria beelden koelden wij heerlijk af in het heilige water. Geweldige deze, voor ons, kitsche plek.
‘s Avonds sloten we de Filipijnen af in een echt Filipijns restaurant, lange tafels en grote families die zaten te eten. Een laatste keer sizzigs!

Thailand
Bangkok
Donderdag 30-05-2019
Vroeg vertrokken naar het vliegveld. Eerst terug naar Manilla. Hier hebben we 7uur moeten wachten op onze volgende vlucht naar Bangkok! Rond 23.00 kwamen we aan bij ons hotel. Een top locatie, Rambutti. Een gebied dat zeker nooit slaapt, vol avontuurlijke backpackers. Heerlijk! Dus nog even de straat op, lekker wat lopen, sfeer proeven.

Vrijdag 31-05-2019
Wakker worden en meteen in de gezelligheid van het straat leven belanden. Dat is pas genieten! Ergens een tuindeur doorgaan en terecht komen op een plein vol monniken die bij de diverse eetkraampjes aan het eten waren. Een mooi tafereel om te aanschouwen en nodigden ons uit om hier zelf ook te eten. Het eten was voortreffelijk! Precies wat je van het Thaise eten verwacht, zouden zo de hele dag hier kunnen zitten, maar dat is niet goed voor ons, dus door. Naar de MBK een grote shopping hall. We moesten opzoek naar een nieuw fototoestel, balen, maar straks in Afrika kunnen we niet zonder en dan is de foto’s maken met een telefoon niet echt top. Na overal rondlopen informeren, onderhandelen hebben we uiteindelijk eenzelfde gekocht dan die we hadden, wel de nieuwste versie. Het deed even zeer, want deze uitgaven wil je liever niet maken tijdens je reis. Accepteren en door is het dan. Toen de camera gekocht was, was het tijd om te relaxen. Babs de beautysalon in en Jim kleding kopen. Naja bekijken, want toen Babs klaar was moest hetzelfde rondje gemaakt worden, eerst goedkeuring voordat er iets werd gekocht. Uiteindelijk heeft Babs toch niets te zeggen, want het wordt toch wel gekocht. Dus met extra tassen terug naar het hotel.

Zaterdag 01-06-2019
Vroeg naar de markt van Bangkok, Chatuchak, deze is er alleen weekend. Souvenirs scoren en nieuwe kleding voor in Nederland. De markt was zo gigantisch dat we ons er een paar uur hebben vermaakt, het had nog langer gekund, maar het werd aardig warm. Gelukkig hadden we flink gescoord. Het bizarre bij ons blijft dat Jim altijd met meer thuiskomt, baas boven baas.
‘s Middags hebben we verkoeling gezocht in het zwembad, even heerlijk afkoelen!

Zondag 02-06-2019
Het was nog warmer dan gister, maar we wilden toch echt nog even cultuur snuiven. Met de boot over de rivier om ons te verplaatsen naar Wat Arun, Temple of Dawn. Een prachtige witte tempel vol met mozaïek. Ongelofelijk wat een kunstwerk om te zien. Sowieso de Thaise bouwstijl is fenomenaal. Al die details die ze overal in verwerken, zo verfijnd. En het schittert aan alle kanten. Uren kond je er naar kijken en steeds zag je weer iets nieuws. Natuurlijk mochten de boeddha beelden ook niet ontbreken en deze waren in grote getale aanwezig. Eens kijken hoeveel geluk boeddha ons zou brengen. Maar dat krijgen we niet zomaar, dus hiervoor gingen we naar de liggende boeddha in Wat Pho en gooiden we in ieder bakje die langs de boeddha stonden een muntje. Een mooie Boeddhistische ervaring.

Khao Lak
Maandag 03-06-2019 t/m
zaterdag 08-06-2019
Al vroeg in de ochtend vlogen we naar Phuket, daar met de bus door naar Khao Lak. Deze week stond de hele week in het teken van chillen, heerlijk! We hadden hier bewust voor gekozen, want we wilden helemaal uitgerust naar Zuid-Afrika. En we wilden ook nog wat luxe tijdens onze reis, dus dit was de perfecte plek ervoor. We zaten in een prachtig resort met een heerlijk zwembad en pal aan zee. Al moeten we eerlijk toegeven dat we de zee niet hebben gezien, alleen maar het zwembad. En de laatste twee dagen hebben we 24uur regen gehad. Maar goed of slecht weer het maakten ons niet uit. We lazen wat, zwommen wat, liepen door het dorpje, namen een massage, keken wat series. Helemaal in de relax! Deze week heeft ons erg goed gedaan, het voelde als vakantie! Het was jammer om deze luxe achter te laten en weer terug te moeten naar Bangkok, maar dat betekende ook nieuwe avonturen! Het eerste avontuur beleefden we al op het vliegveld van Phuket. We wilden inchecken, werden gevraagd om ons paspoort en ook om ons ticket. Nu snapte ze waarom ze ons niet kon vinden op de vlucht, verkeerd geboekt! NEE! We hadden een ticket terug voor juli ipv juni! Snel naar kijken wat ze nog voor ons konden doen, niets helaas, ja onvriendelijk zijn. En nieuw ticket of omboeken was 4x zo duur dus bij een andere maatschappij een nieuw ticket geboekt. Wel een klein voordeeltje, konden meteen vertrekken, dus hoefden we geen 4 uur te wachten. Toen we even zaten en onze frustratie was gezakt konden we er samen om lachen.

Bangkok
09-06-2019
Heerlijk een laatste dagje in Bangkok, wat een fijne stad. We gingen nog even terug naar de Chatuchak markt, want we hadden nog een laatste ding wat we moesten scoren! Na de markt terug richting hotel. Even liggen en zwemmen, het laatste ging niet want het was weer flink aan het regenen. Dus tassen maar vast pakken en opfrissen vannacht vlogen we door naar Zuid-Afrika. Mooi alles klaar! Geeft Babs toch altijd nog rust alles goed gepland hebben, blijkbaar lastig af te leren in de kern. Jim wilde nog even naar een muay Thai (kickboksen) wedstrijd gaan. Deze zat om de hoek dus we vulden het avond programma met vechtende mannen. Bizar dat mensen dit voor hun lol doen. Ja, en wij hier naar kijken. Maar met een hoop ge-auw, oe, aaaah, was het een vermakelijke avond. De tijd vloog om, dus toen het afgelopen was, was het even haasten. Om 22.30 richting vliegveld! Op naar een nieuw avontuur, onze laatste van deze reis!

• 12 Juni 2019 - 19:28

Henk:

Hoi, Babs. Ik vind het tijd om maar weer eens wat van mij te laten horen. Ik vind het leuk om jullie reisverslagen te lezen, maar ik zou zo'n lange reis nooit kunnen maken. Misschien opknippen in kleine(re) stukjes. Het is fijn te lezen dat jullie nog steeds genieten ( ook van elkaar) .
    Veel plezier nog samen. Tot ziens, Henk.