Arequipa- Colca Canyon- Puno - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Arequipa- Colca Canyon- Puno - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Arequipa- Colca Canyon- Puno

Door: Babs

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

28 September 2018 | Peru, Cuzco

Arequipa
Donderdag 20-09-2018
Eerste nachtbus van onze reis. Aangekomen in Arequipa, meteen de nieuwe bustickets naar Cabanaconde geregeld voor de volgende dag. Door naar ons hostel, midden in het centrum, een geweldige locatie.
Lekker wat gewandeld, genoten van het plein en het klooster bezocht. Het klooster is een 'eigen stadje' in de stad. Bizar om te zien hoe de nonnen daar vroeger geheel afgezonderd leefden. Er eenmaal in, was er niet meer uit. In 17e eeuw opgericht maar pas vanaf 1970 werd het toegankelijk voor de buiten wereld. Het klooster had prachtige kleurrijke straatjes, mooie tuintjes en allerlei kunst. Erg indrukwekkend.
Daarna een flinke wandeling naar 'het view point'. De wandeling en het heerlijke park maakte alles goed, het view point zelf viel wat tegen. Het voordeel is wel dat we hierdoor weer veel van de stad hebben gezien.
Deze dag afgesloten met een heerlijk etentje, want in een culinaire stad als deze moet je mee in de lokale eetgewoontes. Dus eindelijk, heerlijk genoten van een stukje alpaca.

Colca Canyon
Vrijdag 21-09-2018
Vertrokken naar Cabanaconde, de uitval basis om te starten aan de 3 daagse hike in het Colca Canyon gebied. Het vertrek naar het dorpje toe verliep niet even vlekkeloos, zoals gewoonlijk is er altijd wel wat, het went. Onze bus bleek kapot, mechanisch probleem, zoals ze zo mooi zeiden. Dus keurig ons geld weer gekregen en doorverwezen naar een andere maatschappij, voor hetzelfde geld een plek kunnen bemachtigen alleen 1,5 uur later dan gepland vertrekken.
De busreis zelf was niet prettig, een bus als deze zou bij ons de weg niet eens meer op mogen. De omgeving was geweldig en dat maakte alles goed! Van uitgestrekte vlaktes met wilde lama's en alpaca's tot hogere bergen en diepe dalen. Gewoon WAUW!
Eenmaal in het dorpje was het snel richting hotel, tassen voor de hike in orde maken en snel slapen, want er kwamen zware dagen aan, dus goed uitrusten.

Dag 1 van de hike, Cabanaconde-Llahuar Lodge
Zaterdag 22-09-2018
Vroeg vertrokken, om 8.00uur aan de wandel. Een tocht van 13,8km stond vandaag op het programma en we zouden van 3287 meter hoogte 1200 meter afdalen naar een hoogte van 2087meter. Hier zouden we dan aankomen bij Llahuar Lodge, een dropje dat alleen bestond uit dit hostel. Verder was er niets. Maar als je daar dan aankomt waan je jezelf in een heus paradijs! En dit paradijs had heerlijke hot springs om in bij te komen, lekker voor de spiertjes.
De wandeling was prachtig! We hebben flink mogen dalen over kiezelpaden, rotsen, maar niets wat op een keurig vlak wandelpad leek. Onze benen en vooral knieën hadden het soms zwaar. Onderweg hebben we mogen genieten van 3 reusachtige Condors die over vlogen, wauw! Babs was er emotioneel van en kon een traantje wegpinken. 'S werelds grootste vogel mogen spotten met en spanwijdte van 2 tot 3 meter en dat vliegt gewoon boven je!

Dag 2 van de hike, Llahuar Lodge-Sangalle
Zondag 23-09-2018
Om 7.00uur vertrekken vandaag. Een tocht van 12,1km gelukkig de 'makkelijkste' dag, want groot gedeelte was wandelen op gelijke hoogte. Het was eerst stijgen ongeveer 700/800 meter stijgen en dan op het einde dezelfde meters weer afdalen.
Alleen zijn wij 2 eigenwijze bij elkaar en kozen wij niet voor het makkelijke pad, nee wij snijden ergens wel even af. Dit betekende dat we geen vlakke weg hadden, maar weer kiezelstenen en rotsachtige stukken, dus dat was leuk stijgen in het begin. Daarna een stukje vlak en op het einde dachten we weer we snijden af en dalen ergens binnendoor. Ach blij dat wij zo eigenwijs zijn, want het heeft ons weer op prachtige plekken gebracht! Toen wij Sangalle tijdens het wandelen in het dal zagen liggen maakte wij een vreugde sprongetje! Wauw weer zo'n geweldige plek! Een oase midden in de Cocla Canyon en hier was verder ook niets dan een aantal hostels. Wederom een bijzondere plek! Met een heerlijk zwembad om aan te relaxen.

Dag 3 van de hike, Sangalle-Cabanaconde
Maandag 24-09-2018
Het advies was vertrek om 4.00uur. Wij vonden 6.00uur ook prima, dus dat deden we. De zwaarste dag, 6,9km lopen en 1100 meter stijgen. Pfw, wat was het zwaar en voor Babs even afzien, klein traantje van grrrrr weg kunnen pinken. Maar na 3 uur wandelen waren we in Cabanaconde en wat was dat geweldig! Een voldaan, trots gevoel en 3 dagen mogen wandelen in een fantastische omgeving. Dan vergeet je snel alle pijntjes en grrrr momentjes!
Om 9.00uur waren we er al en wat bleek om 9.15uur vertrok er een bus terug naar Arequipa, deze wilden we halen. In een keer kwam er nog wat rest energie uit onze kleine teen en rende we naar het busloket om een ticket te kopen. Yes bus gehaald! Terug naar Arequipa om even bij te komen. Lekker eten, goed slapen en de volgende ochtend weer door.

Puno
Dinsdag 25-09-2018
Een lange busrit gehad, dus laat in Puno. Eenmaal aangekomen onze excursie gepland voor de volgende dag. En ook meteen een busticket naar Cusco, want we wisten dat we hier maar 1 nachtje zouden blijven.
Daarna hup tas op en richting hotel. In het hotel gevraagd naar een leuk restaurant, de gastvrouw verwees ons naar een geliefd en goed restaurant. Dat gingen we dan maar doen. Fantastische keuze, want tijdens het eten speelde ze live Peruaanse muziek en lieten ze verschillende volksdansen zien. Oke misschien wel wat toeristisch, maar mooi om te zien en ontzettend lekker gegeten.

Woensdag 26-09-2018
De tour naar het Titicaca (grijze puma) meer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld, stond op de planning. Op dit meer hebben de Indianen vroeger drijvende eilanden van riet gecreëerd. En generaties later bestaat dit nog. Dit is de plek waar de Indianen naar toe gevlucht zijn toen ze uit de jungle werden verjaagd, hier waren ze veilig.
Bizar die eilanden, want je voelt dat het echt drijft op het water, net een waterbed waar je op loopt. Hier hebben we kunnen zien hoe ze daar leven. Wat geweldig was om te zien, is dat ze daar ook wel meegaan met de tijd. Door middel van zonnepanelen wekken ze stroom op, zodat ze een lamp aan kunnen doen, telefoon op kunnen laden en tv (wel echt nog een uit de prehistorie) kunnen kijken.
Na het bezoek aan deze drijvende eilanden, gingen we door naar een ander eiland. Op dit eiland woonde weer een ander volk. Het volk bestond uit 6 verschillende families. Dit volk had weer totaal andere gebruiken en rituele dan die we tot nu toe gezien hadden in Peru. Zo kon je hier aan manier van kleur gebruik in kleding zien of de mensen single of getrouwd waren. En wie er stamhoofd was van een familie. De hiërarchie was duidelijk aanwezig. Zo mocht een vrouw nooit voor de man uitlopen. Bizar, dat soort gebruiken kennen wij toch echt niet meer in onze westerse wereld.

Wat een indrukken weer! En wat een fantastisch land. We genieten volop. Ons volgende stuk zal gaan over Cusco, waar wij nu zitten, en de Machu Picchu.

Tot snel weer! Lieve groetjes van ons!

• 29 September 2018 - 03:47

Samantha:

Wauw, wat genieten jullie zeg! Heerlijk! Heel leuk om jullie verhalen te lezen

• 30 September 2018 - 14:49

Will:

Wat mooie reisverslagen, dank daarvoor. Geweldig wat jullie aan het doen zijn.

• 30 September 2018 - 19:07

Henk:

Fijn weer wat van jullie te horen en super, dat alles volgens plan en voorspoedig verloopt.
    Ik ben eigenlijk nooit jaloers en kan de heel goed de zon in het water zien schijnen, maar dat had in dit geval ook in het Titicacameer mogen zijn.
    Heel veel plezier tijdens de volgende etappe.
    Grtjs Henk

• 09 Oktober 2018 - 20:40

Jos En Karin (de Kempenier):

Super mooi de reizen die jullie maken geniet er met volle teugen van.

groetjes van uit roermond.