Ecuador! Guayaquil- Galapagos (Santa Cruz&Isabela) - Reisverslag uit Isla Isabela, Ecuador van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Ecuador! Guayaquil- Galapagos (Santa Cruz&Isabela) - Reisverslag uit Isla Isabela, Ecuador van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Ecuador! Guayaquil- Galapagos (Santa Cruz&Isabela)

Door: Babs

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

21 Oktober 2018 | Ecuador, Isla Isabela

Guayaquil
Woensdag 10-10-2018
3 uur in de nacht de grens over, 2 uur in de rij gestaan om onze stempels te krijgen. Voor zuid Amerikaanse begrippen verliep het echter snel. De stempels gingen zonder problemen, niets qua uitreis tickets hoeven te laten zien. Het enige waar we aan moesten denken is, 90 dagen toegang tot Ecuador, maar die hebben we niet nodig dus prima! Bus weer in verder slapen! Om 9.00 uur kwamen we aan in Guayaquil. Bus pakken, richting centrum waar ons hostel lag.
Het hostel was prima, heel erg basic en het minste tot nu toe, maar het was maar voor 1 nachtje. Spullen droppen en aan de wandel. Richting boulevard, alsof we in Florida waren, zo voelde het. Palmbomen, water, kermis, alles in het groots! Bizar, wat een stad!
Toen naar een park met leguanen gegaan, het zat er vol mee, wel honderden in een ‘klein’ park. Even genieten van het street food en na wat wandelen terug richting hostel. We waren beide toch wel wat gebroken van al het bussen, power napje en even relaxen! ‘S avonds nog wat gelopen, maar vroeg slapen, want morgen naar de Galapagos! Stuiter de stuiter!

Richting Galapagos
Santa Cruz
Donderdag 11-10-2018
We waren wat vroeg op het vliegveld, maar konden inchecken, dus meteen maar doen! Aangekomen bij de balie bleek er iets niet te kloppen. Ons ticket was te goedkoop voor toeristen of we even $110,- p.p. wilden betalen. Wij hadden echt zoiets wat is dit nou! Jim ging het wel even regelen, na een uur waren we nog geen stap verder. Het was onderhandelen met blok beton, geen beweging in te krijgen. Het bleek de normaalste zaak van de wereld, want wij hadden een lokale prijs betaald en toeristen moeten meer betalen. En waar het uiteindelijk op neer kwam was, als jullie niet betalen, prima, ga je niet mee. Wij waren echt in shock, het voelde als oplichting. Maar goed, we konden niets anders, dus betaald. Jim daarbij wel zei, als we betalen krijgen we ook een upgrade en business plaatsen. En die kregen we (oke wel in een simpel vliegtuig, maar toch).
Een halve dag verder waren we er dan eindelijk! En wauw! Wat was het mooi, we keken onze ogen uit! We hadden een heerlijk hotel, met ontbijt en fietsen dus niets te klagen!
‘S middags nog even snel een strandje bezoeken waar we kennis mochten maken met rif haaien. Babs dacht uhmz wat voel ik tegen mijn been, help haai! Gillend het water uit en Jim zei alleen maar ‘doe eens normaal! Ze doen niets.’
‘S avonds richting haven waar de zeerobben aan wal lagen, de roggen, haaien in het water voorbij zwommen. Allerlei vogels (vooral pelikanen) voorbij kwamen en langs je op scheerde het water in om vis te vangen. Wat een tafereel! Zo indrukwekkend mooi!

Vrijdag 12-10-2018
Een local had ons verteld dat er een mooie route was om te fietsen. Dus dat gingen we doen! Heen met de bus (je fiets wordt dan gewoon aan de achterkant van de bus gehaakt) en terug fietsen.
We werden afgezet in Santa Rosa 2 dorpjes verderop (oké er zijn maar 3 dorpjes op dit eiland) daar begon ons avontuur! Eerst fietsen we richting schildpadden! Wat waren ze groot! Je zag ze overal. Wij stiekem onder het prikkeldraad door het weiland in om dichterbij te komen, want we wilden ze toch wel goed zien en een mooie foto maken! Dit lukte als twee kleine kinderen samen op avontuur, heerlijk.
Nadat we een aantal keer gestopt waren voor een foto gingen we verder. Fietsen was prima, alles bult af, alleen moesten we deze weg ook weer terug oeps! Alsof we over de Zevenheuvelenweg aan het fietsen waren, alleen dan 3x zo lang!
Maar het was het allemaal waard. Rond lunch tijd waren we weer terug in de stad, snel eten en door. Na het eten zijn we opzoek gegaan naar wat mooie strandjes. We hadden toch de fiets dus alles proberen! De rest van de middag heerlijk aan het water.

Zaterdag 13-10-2018
Weer fietsen! Nu richting Flamingo Pond en het uitzichtpunt van het eiland. Babs had alles uitgezocht, nu met de bus richting het eerste dorpje en dan fietsen. Wat een prachtige tocht, heerlijke natuur en we vlogen over de weg heen. Heuveltje op en af! Bij het uitzichtpunt aangekomen genoten we van het verre zicht, wauw!
Toen we daar weg wilden gaan kwam er een random local naar ons toe dat we $5,- p.p. moesten betalen omdat we in het natuurgebied aan het fietsen waren. Waarop hij van Jim snel een nee te horen kreeg. De man haalde zijn schouders op en was het prima, bizar hoe de dingen hier soms gaan!
Enfin, wij verder, nu richting Flamingo Pond, we waren er zo, alleen maar naar beneden, dus fiets laten rollen. Helaas geen flamingo’s, de plas stond zo goed als leeg, weinig vogels. Maar het strand wat erbij lag was adembenemend mooi, wauw! Daar wat gewandeld, over wat rotsten geklommen (het was eb, dus dat kon mooi).
Toen onze weg terug..... dat was minder, want we moesten alleen maar heuvel op, het was warm en zwaar. Maar niet opgegeven gaan met die banaan. Fietsen en soms een stukje lopen werden met elkaar afgewisseld. Tot, pssssss, Jim een lekke voorband had. Het werd echt lopen, gelukkig zaten we ongeveer 4 km voor het dorpje, dus grootste gedeelte hadden we gehad. In het dorpje even snel gelucht en toen een taxi gedeeld met wat lokalen. Taxi’s zijn hier allemaal pick-ups dus de fiets werd in de bak gegooid. Rond 14.30 uur waren we terug.
Fietsen inleveren, tassen pakken en naar ons nieuwe hotel. Daar ons geïnstalleerd, watertaxi pakken en richting Las Grietas, strand dachten wij. Wat bleek het was een waterkloof tussen rotsen waarin je kon zwemmen, weer aangenaam verrast! Hier heerlijk genoten van het prachtige heldere en verkoelende water.
‘S avonds nog snel een dagje duiken voor Jim geregeld en heerlijk gegeten op Charles Bingford. Een straat vol kleine eettentjes, waarbij het ‘s avonds wordt afgesloten voor verkeer. Dus alle stoelen en tafels de straat op!
Heerlijk gegeten! En Babs door Jim verrast met een ongelofelijk lekkere kreeft! Vers uit de zee het bord op, beter kan niet! Smullen geblazen.

Zondag 14-10-2018
Jim de hele dag duiken en vroeg de deur uit! Dus Babs een dagje voor haarzelf, nice! Babs even lekker haar dingen gedaan, wat bellen met het thuisfront, lezen, klungelen, opruimen, rondwandelen op de boulevard, lunch scoren heerlijk!
Jim kwam pas rond 15.00 uur terug van zijn avontuur, natuurlijk vol verhalen. Hij had een heerlijke duik gehad en zijn hamerhaai gespot! Geslaagd dus!
In de middag samen nog wat rondgelopen en een last minut tour geboekt. 3 dagen naar een ander eiland (Isla Isabela) en 1 dag nog met de boot weg om te snorkelen. Geheel verzorgd, dus dat was top!

Isla Isabela
Maandag 15-10-2018
Na een boottocht van 2 uurtjes kwamen we vroeg aan op Isabela.
Omdat we een tour hadden was alles geregeld. De taxi stond klaar om ons op te pikken en naar het hotel te brengen. Een heerlijk hotel en alles goed verzorgd.
Hup spullen droppen en taxi weer in, want we gingen flamingo’s spotten. Aangekomen bij de flamingo pool waren er twee, twee hele mooie knal roze flamingo’s. Geweldig om ze zo in het wild te zien!
In de middag zijn we naar de ‘Wall of tears’ gewandeld. Een muur gebouwd door vele politieke gevangenen, waarbij er veel gevangenen zijn gestorven. Vandaar de naam.
Een prachtige wandelroute die onderweg veel feitjes gaf over de flora en fauna dat er op dit eiland was. De ‘Wall of tears’ was indrukwekkend, zo breed en hoog. Alleen zagen wij het nut niet van deze muur, zal het ook wel als bezigheid zijn gebruikt.
Hier nog een pad naar boven gevolgd, een flinke klim, maar een prachtig uitzicht over het eiland!
Op de terugweg gekozen om niet het pad te volgen, meer lekker met blote voeten over het strand terug lopen!

Dinsdag 16-10-2018
Vandaag een tour naar de ‘Los tuneles’. Een gebied gevormd door de lava stromen, wat verschillende baaitjes, bruggetjes en paden heeft gecreëerd.
Prachtig helder water (helaas mochten we er niet zwemmen, beschermd gebied) waar je al het zeeleven gewoon voorbij zag zwemmen. Nadat we daar door een gids waren rondgeleid en hij veel had verteld over de natuur gingen we door naar de plek waar we mochten snorkelen.
Het snorkelen was geweldig! Wauw wauw wauw! Wat hebben we veel gezien en zo mooi! White tip haaien, baby haaien, baby Eagle ray, zee schildpadden (mega groot), veel vis en zeepaardjes! We wilden het water niet meer uit zo mooi! En we konden zo dichtbij de schildpadden komen, zwommen heerlijk naast je en reageerde verder nergens op. Prachtig! Een geweldige dag!

Woensdag 17-10-2018
De vulkaan op! Op Isabela zijn de vulkanen nog actief, een maand geleden was de vulkaan Chico (die wij gingen beklimmen) nog uitgebarsten. We hadden geluk dat we er weer op mochten.
Na een uur wandelen kwamen we eerst bij de op na grootste krater van de wereld, deze was is 2005 voor het laatst uitgebarsten. Onbeschrijfelijk mooi om zo’n vulkanisch landschap te zien. En dit was nog maar het begin, want toen we de vulkaan Chico zelf opgingen was het echt wauw! Zo wijds, zo bijzonder.
Onderweg kwamen we nog langs twee kleine kraters, als je je hand in het gat stook voelde je de hitte die de kern uitstraalde.
Na de wandeling was het snel terug richting hotel, want we moesten onze boot halen. We gingen weer richting Santa Cruz. Dit was nog we even stressen, de tijd tikte voorbij en het werd krapjes, maar
Jim zegt dan vrolijk: ‘Zolang de gids niet stresst komt het goed’. Daar moesten we dan maar op vertrouwen. En het was waar boot gehaald op de minuten nauwkeurig!

Santa Cruz
Donderdag 18-10-2018
Jim vandaag weer duiken, dus Babs weer wat eigen tijd. Een bezoek gebracht aan het Darwin Center. Hier van alles gelezen over zijn theorieën en hoe ze er op verantwoorde manier voor zorgen dat het ecosysteem in stand blijft. Erg boeiend. Dan snap je ook waarom je zo uitgebreid wordt gecontroleerd op allerlei sporen van zaden of kiemen die je mee kunt nemen de eilanden op met je bagage. Zo min mogelijk invloeden op de natuur van buitenaf.
‘S middags was Jim weer terug. Nu extra enthousiast, want hij had hele scholen met hamerhaaien gezien en zijn zicht was perfect geweest onderwater. Top dag dus ook voor hem!
Daarna samen de dag afgesloten op het strand, even in de zon liggen boekje lezen.

Vrijdag 19-10-2018
La Pinzon, daar gingen we vandaag naartoe, nog een snorkeltour.
We hadden een heerlijke boot, groot en luxe. Nadat we ruim anderhalf uur hadden gevaren kwamen we aan bij het snorkel gebied. Hier weer van alles mogen zien! Wederom haaien, alleen nu ook de Galapagos haai, wat een beest wauw! En zwemmende zeeleeuwen! De dag kon niet meer stuk, want alles wat we graag wilden zien onderwater, hebben we gezien! So lucky!
Op de terugweg ook nog zeevissen, helaas was dit geen succes, maar tof om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
Omdat het vandaag onze laatste dag Galapagos is hebben we het afgesloten met een heerlijk etentje en cocktailtje, dat hadden we wel even verdiend!

Zaterdag 20-10-2018
Spullen pakken, taxi in richting vliegveld. Vandaag naar het vaste land, bah! Beide geen zin, hadden ons nog dagen kunnen vermaken. Goed teken ook, zo beseffen we maar eens hoe goed we hebben gehad!

Onze reis gaat verder op het vaste land van Ecuador dit komt uiteraard in het volgende verslag.

• 22 Oktober 2018 - 06:25

Nicky&Hans:

Lieve Babs en Jim,
    We volgen jullie avonturen met veel plezier.
    Wat een geweldige dingen zien en beleven jullie.
    Geniet van en met elkaar,
    Liefs Nicky&Hans

• 22 Oktober 2018 - 06:45

Marleen:

Heel leuk om jullie verhalen te lezen, het is alsof ik een boek lees.

wie van jullie heeft zoveel schrijftalent ?
    "Juf" Babs?
    Jullie vermaken je goed, nog 10 maanden te gaan.
    Hele fijne tijd nog
    Dikke poen

• 22 Oktober 2018 - 07:34

Maud Van Den Heuvel :

Wat een fantastische avonturen beleven jullie:

• 22 Oktober 2018 - 11:26

Rosemarie:

Wat heerlijk om te lezen!!!

• 26 Oktober 2018 - 09:31

Cerena:

Lieve Babs en Jim,

Wat is dit toch genieten prachtige landschappen, mooie dieren in het wild (zoals het hoort) en wat cool dat jullie daar zo dicht bij kunnen staan super leuk!!. Ik kijk uit naar jullie volgende avontuur.
    GENIET lieve mensen GENIET!!!!