Panama! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Panama! - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Panama!

Door: Babs

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

22 December 2018 | Panama, Bocas del Toro

Als eerste voor jullie allen hele fijne feestdagen!

San Blas - Isla Grande - Nombre de Dios - Panama City - El Valle - Santa Catalina - Boquete - Bocas del Toro

Zeilen Colombia-Panama via San Blas
Zondag 02-12-18
Wakker worden midden op de oceaan, geweldig! Afgelopen nacht zijn we uitgevaren naar Panama. Het slapen op de boot was wennen. Soms rolde je door je bed heen. We sliepen in de punt, daar waren de golven nog extra voelbaar.
Eenmaal wakker naar buiten het dek op, niet maar dan ook helemaal niets om je heen. Vandaag de hele dag op zee, dus er zat niets anders op dan een boek lezen, wat kletsen, slapen, met het hoofd in de zon liggen. Tijdens onze zeiltocht kregen we ook nog bezoek van een school dolfijnen, het waren er ongelofelijk veel. Ruim een uur hebben ze met ons mee gezwommen.

Maandag 03-12-18
Bij het opstaan zaten we nog steeds midden op zee. Helaas hadden we de wind niet mee, dus het duurde bijna een halve dag langer dan gepland. Dus deze dag zat er ook niets anders op dan ontspannen op de boot. Vandaag weer mogen genieten van de dolfijnen en we hebben gevist. Jim was er helemaal weg van! De hele middag is hij druk in de weer geweest met zijn vislijn. Zijn inspanning en geduld werden beloond. Een mega barracuda gevangen, ruim 1 meter groot. Met 2 man sterk moesten ze hem binnen halen. Eenmaal binnen boord kon de kapitein hem fileren zodat we avondeten hadden. Iedereen was er dolgelukkig mee, op de niet viseters na dan, maar wauw, verser dan vers deze vis! En het smaakte voortreffelijk.
Eind van de dag kwamen we aan bij de San Blas eilanden. We waren allemaal erg gespannen, want het was pik donker, dus morgen bij het opstaan zouden we dan eindelijk zien hoe het eruit zag. 's Avonds samen geproost op onze aankomst en iedereen vroeg naar bed, want we wilden allemaal dat het al morgen was.

Dinsdag 04-12-2018
We zijn in het paradijs, wauw! Ongelofelijk, zo mooi. Parel witte stranden, het water blauwer dan blauw, onbewoonde eilanden, geweldig! Meteen die zee in, hadden we gelijk een douche, want die ontbrak op de boot. Het water was heerlijk warm, zo fijn om op deze manier wakker te worden. Na even gezwommen te hebben was het ontbijten en direct
het water weer in om te snorkelen.
Eerst naar eiland 1, hier een ronde gemaakt om het eiland. Qua leven onder water was er niet veel te zien. Wat gekleurde vissen, reuze zeesterren, gigantische schelpen en veel rif. Nadat we een ronde om het eerste eiland hadden gezwommen, zwommen we door naar het volgende eiland. Hier ook nog wat gezwommen en genoten van de omgeving. Het bleef ongelofelijk, wat een plek!
's Middags door gevaren naar een andere plek. Hier bij een eiland aangelegd waar een wrak lag, waar we konden snorkelen. Helaas was de onderstroming zo sterk dat het te gevaarlijk werd om naar het wrak te zwemmen. Wel tijdens het snorkelen er naartoe een mega pijlstaartrog gezien. Prachtig!
Na het snorkelen een rondje om het eiland gelopen. Tijdens het wandelen hebben we ons verbaasd over de hoeveel troep (plastic, plastic en nog eens plastic) dat er lag. Het leek wel op plekken een dump plek voor vuil. Het vele vuil was van de mensen die er wonen, de boten die er komen en alles wat er aanspoelt (het meeste was aangespoelde troep). Dat doet dan even zeer als je deze prachtige plek in de wereld ziet. Brengt je terug naar de realiteit, dat wij mensen de wereld meer kapot maken dan ons lief is en dat wij ons dat niet eens altijd beseffen.

Woensdag 05-12-2018
Sinterklaas! Niet dat we hier maar 1 seconde bij stil hebben gestaan. We waren veel te druk bezig met genieten en dan vergeet je de tijd. Vandaag onze stempels gekregen in het paspoort. De kapitein moest ergens naar een eiland waar maar 1 gebouw op stond, het immigratie kantoor. Prachtige gewaarwording, midden op zee een eiland met een kantoortje wat stempels uitdeelt, bizar toch! Nadat iedereen zijn stempel had konden we verder. We gingen een bezoek brengen aan de lokale mensen. Een hele familie op een eiland. Dit eiland was een klein dorp met huisjes gebouwd op palen. Naja huisjes, vier muren en een dak dat was het. De ruimte die de voor alles, woonkamer, eetkamer, keuken, slaapkamer. Een heel gezin in een ruimte. Er was een tweepersoonsbed aanwezig waar de ouders sliepen en de kinderen (7 kids) sliepen in hangmatten in dezelfde ruimte. Overdag werden de hangmatten over de balk gegooid zodat er voor iedereen overdag leefruimte was en 's avonds kwamen de hangmatten naar beneden.
We werden heel erg gastvrij ontvangen, ze waren erg dankbaar voor onze komst. De jongens waren buiten met de kinderen aan het spelen, voetballen, rennen, stoeien en de meiden zaten wat te kletsen. Toen het eten klaar was werden we allen geroepen. Ze hadden kreeften bereid. Meer dan 1 als je wilde, wat een verwennerij, zo overheerlijk! En ook aan de gene die geen vis aten was gedacht, zij kregen gevulde aubergines. Op deze manier verwelkomt worden was een feest! En een perfecte dag afsluiting.

Donderdag 06-12-2018
De laatste dag op de boot was aangebroken. Afgelopen nacht waren ze al uitgevaren landinwaarts, want 1 van de medepassagiers moest haar vlucht naar huis halen. Toen zij door de watertaxi van boord was gehaald hebben wij nog tot na de lunch mogen nagenieten. Zo lief van de kapitein en zijn vrouw, omdat we langer onderweg waren geweest dan gehoopt hadden ze ons een dag extra gegeven en wilden ze het goed met ons afsluiten. Dus nog wat na genieten samen, wat zwemmen en heerijk genieten. Na de lunch ging iedereen weer zijn weg, de helft van de groep ging naar Panama-City en wij gingen door naar een ander eiland. Eind van de middag kwamen we aan op Isla Grande. Hier werden we verrast bij aankomst door een heerlijke , de relaxe sfeer die er hing was top! En het dorp bestond uit 1 hoofdstraat en her en der een paar huizen. Geweldig, wat een heerlijke plek! 's Avonds hebben we aan het strand wat gegeten, met het geluid van de zee op de achtergrond. Tijdens het eten hebben we na kunnen praten over onze geweldige zeil ervaring en alle opgedane indrukken. En meteen kunnen proosten op een nieuw avontuur, Panama!

Isla Grande
Vrijdag 07-12-2018
Een dagje vooral niets doen, samen genieten van alle rust op het eiland en de heerlijke sfeer. We zijn naar het strand gewandeld om hier heerlijk te liggen. Samen gezwommen, gekletst en genoten van de zee. In de middag weer wat gewandeld om wat te lunchen. Goh wat een straf, moeten lunchen aan het strand, alweer. En daarna weer niets, helemaal niets. Wat was dat heerlijk, na 5 dagen boot, even samen zijn en weer wat ruimte om je heen.

Zaterdag 08-12-2018
- [ ] Rustig de dag starten om de laatste bus te pakken (ja ja 13.00uur) naar onze volgende bestemming. De Panamese jungle. Met een taxiboot werden we opgehaald en vervolgens moesten we wachten in de 'haven'. Meer een pick up en drop off plek voor en van het eiland. Na een een klein uurtje kwam de bus, een prachtige oude schoolbus. Jim was helemaal in zijn nopjes, want iedere keer als hij er zo een zag zei hij telkens dat hij daar in wilde zitten. Nu was het eindelijk zover. Flink hobbelend gingen we op pad en we werden met grote ogen aangekeken door de lokalen, want toeristen (gringo's) waren ze hier nog niet echt gewend. Ergens op een kruising moesten we eruit en wachten op een andere bus, maar hoe laat deze kwam wist niemand ons te vertellen. Er gewoon gaan staan en afwachten wanneer hij komt. Gelukkig lag er een heerlijke autentieke pizzaria. Na een klein half uurtje kwam er een langs, hup go with the flow en door! Bij onze bestemming aangekomen was het even schakelen. Er was niets echt niets, midden in de natuur. We wisten niet meer of we wel of geen ontbijt hadden, dat was dus een nee. We vroegen waar we konden eten en dat konden we op de kruising waar we op gestapt waren. Of eten scoren bij het winkeltje 100meter verderop. Wij tassen neer en richting het winkeltje. Brood, rijst, pastasaus, een ui, een ei dat konden we krijgen verder had ze niet veel. Owja dingen in blik, dus met wat improviseren en de left overs die we bij ons hadden konden we wel wat in elkaar flansen. Heerlijk voorbereid waren we, ach, het brengt ook weer veel mooie herinneringen.
Het naar bed gaan was ook nog lachen gieren brullen. Het bed moest eerst even ontdaan worden van allerlei kleine beestjes. De kikker in bed was het hoogte punt. Gelukkig was Jim er om het bed beest vrij te maken en kon Babs even een gilletje eruit gooien. Prachtig, wat een belevenis.

Nombre de Dios
Zondag 09-12-2018
De jungle in, de rubber laarzen aan en op pad. Onze gids voorop, want er waren giftige slangen aanwezig. Dus de gids zorgde ervoor dat hij met zijn machete de weg veilig maakte, tilde ieder blaadje op. Wij moesten er samen soms wel om lachen, maar een fijn idee dat hij voor onze veiligheid zorgde. De omgeving was prachtig. De route liep langs een beekje dat vol stond met varens. Tijdens de tocht hebben we meerdere keren kunnen genieten van een erg kleur volle kikker, deze hadden we nog niet gezien. En een luiaard, van 'dichtbij' kunnen bewonderen. Bij terugkomst zaten er nog wat apen in de boom. Het was een mooie wandeling.
In de middag konden we niet veel, maar dat was ook niet nodig, want we vielen als een blok in slaap.

Maandag 10-11-2018
We werden al vroeg wakker van de geluiden van buiten. Wat bleek het was een hele groep brul apen dat ons wakker maakte. Veel dat het er waren en heel gaaf om te zien. Een echte 'slapen in de jungle' ervaring.
Eind van de ochtend hebben we de bus gepakt naar Panama-City. Ons klaar maken voor onze reis met mam (Sylvia, moeder van Jim op bezoek).

Panama-City
Dinsdag 11-12-2018
Een rustig dagje, want vandaag gingen we mam ophalen van het vliegveld. Dus we bedachten om voor die tijd even naar het winkelcentrum te gaan. Het winkelcentrum was niet meer dan een grote parkeerplaats met een aantal outlet stores. Prima, we hebben ons vermaakt en ons ook verbaasd over de mega stores hier, echt Amerikaans. Toen was het busje in naar het vliegveld. Het vliegtuig landde later dan gepland en ja wij waren er ook nog eens veel te vroeg. Gelukkig vermaken wij ons altijd prima samen dus wij maakten ons niet druk. Wij begonnen ons pas druk te maken toen het wel heel lang duurde voordat mam kwam en wij ons besefte dat we mam niet hadden verteld dat ze een uitreis bewijs nodig had voor Panama. Dus Babs snel bij de schuifdeuren spieken en ja hoor, mam moest door de extra controle heen, want ze had inderdaad geen uitreis bewijs en wist de naam van het hotel niet. Logisch, want dat hadden wij allemaal geregeld. Gelukkig was de vrouw die met mam meeliep zo vriendelijk om naar Babs toe te lopen, zodat zij het uitreis bewijs en hotel kon laten zien op de telefoon. De tas controle was hierdoor alleen nog een show, dus konden we met een paar minuten weg. Heerlijke en avontuurlijke start van mam haar reis met ons.

Woensdag 12-12-2018
Richting metro om naar het oude centrum te gaan. De weg naar het oude centrum toe was heerlijk, allerlei winkeltjes onderweg. Dus Babs en mam namen overal de tijd om te neuzen, vooral Jim vond dat erg leuk. Toen de prul binnen was liepen we het oude centrum binnen. Het centrum had prachtige gebouwen in allerlei kleuren. Romantische straatjes om lekker doorheen te slenteren. Hier hebben we de hele middag vertoefd. Een relax dagje om te beginnen voor mam, zodat ze rustig kan wennen aan het klimaat en het reizen.

Donderdag 13-12-2018
Het plan voor vandaag was eerst een nationaal park bezoeken en daarna naar het Panama Kanaal. Vol goede moed richting het busstation. Hier werden we vriendelijk geholpen door een aantal mensen. De bus die we moesten hebben vertrok pas over 2uur, dus zoeken naar een andere optie. Wij vroegen of we ook met de metrobus naar het park konden, dit kon, ze wezen ons waar we moesten zijn en welke lijn we moesten pakken. Helaas gingen we de verkeerde kant op, ze hadden ons (denken we) niet goed begrepen. Dus uitstappen en terug maar het busstation. Ondertussen was het te laat om een nieuwe poging te wagen met een andere bus. Plannen wijzigen en dan maar meteen richting Panama Kanaal. Het Panama Kanaal was erg indrukwekkend. We begonnen met het bezoeken van het museum. Hier werd uitgelegd hoe het hele proces van uitgraven van het kanaal was verlopen. Een belangrijk proces voor de mens. Het bracht innovatie met zich mee op het gebied van technische ontwikkelingen. Maar ook op gebied van de medische wetenschap. Bijvoorbeeld de ontdekking van gele koorts.
Erg interessant om het gehele proces te zien. Daarna nog een film gekeken over het Panama Kanaal, waar alle aspecten uit het museum weer terugkwamen in een verhaal. Nadat we ons binnen helemaal hadden verdiept in het Panama Kanaal gingen we naar buiten om te zien hoe de schepen door de sluizen moesten. We hadden gelukt, want er lagen net wat gigantische schepen die erdoor moesten. Wat een mooi proces om te aanschouwen. Achteraf maar goed ook dat we niet naar het park zijn gegaan, want we hadden alle tijd wel nodig bij het Panama Kanaal.

Vrijdag 14-12-2018
Een reisdag vandaag. Van Panama-City naar El Valle. De busrit verliep erg voorspoedig en we kwamen rond lunchtijd aan. Top! Het was snel installeren, lunchen en door naar een orchideeën tuin. Na een stuk gelopen te hebben en wat zoeken hadden we de tuin gevonden. We dachten in een bloemenzee terecht te komen, alleen was er geen bloem te vinden. Alleen groen. De planten stonden niet in bloei, een enorme flop. Jim die nog net niet de entree terug vroeg. Het was eigenlijk ook belachelijk dat ze bezoekers durfde te laten komen. Ach we hebben er achteraf heel hard om kunnen lachen en grappen over kunnen maken.

El Valle
Zaterdag 15-12-2018
Een wandeltocht naar een waterval. Het gebied waar de waterval zich bevond was prachtig. Een klein beekje stroomde door het gebied, dus met hangbruggen steeds naar de overkant. Aan het eind van deze route bevond zich nog een natuur zwembad. Ze hadden hem net leeg laten lopen om schoon te maken, het vullen ging overigens erg vlot, dus een uurtje later konden we erin. Het water was heerlijk verkoelend, stroomde direct van de waterval het natuur zwembad in.
Nadat we allen waren afgekoeld liepen we terug richting het dorpje. We lunchten hier wat en liepen door naar de plaatselijke spa. We dachten dat we hier konden genieten van modder baden, maar het bleek alleen een modder maskertje te zijn voor het gezicht en wat warm water baden. Hier spendeerden we de rest van middag, de dag heerlijk zen afgesloten.

Zondag 16-12-2018
Vroeg uit de veren, want vandaag zouden we weer verder reizen, nu richting strand. Het was een flinke tocht, hebben een aantal keer moeten overstappen en eind van de middag kwamen we aan in Santa Catalina. Dus meteen richting strand om daar heerlijk te zitten in een strandtentje. Later nog voor Jim een dagje duiken geregeld, want het moest een geweldige duikomgeving zijn. Toen alles geregeld was hebben we heerlijk nog wat geluierd.

Santa Catalina
Maandag 17-12-2019
Jim was vroeg vertrokken om te duiken. Mam en Babs sliepen eerst wat uit en zijn daarna richting strand gegaan. Hier hebben we tot een uurtje of 14.30 heerlijk gelegen en af en toe een duik genomen om af te koelen. Toen zijn we terug gelopen naar de baai waar Jim ook zou terugkomen na het duiken. De wandeling hadden we iets onderschat. We dachten het is eb laten we langs de zee op terug lopen. Het was bloed heet, zon vol op ons gezicht, dus Babs een lekker rood gezichtje. En het strand wisselde zich af met rotsen, met slippers niet echt handig. Maar het was het allemaal waard, het was prachtig. Wij ons heerlijk geïnstalleerd in een standtentje om te wachten op Jim, bleek dat hij er al was. Dus hij schoof heerlijk bij ons aan en hier hebben we nog wat gekletst en naar zijn duik verhalen geluisterd. Jim had tijdens zijn duik een schildpad gered. De schildpad zat vast aan een vislijn, de haak van de vislijn zat vast in zijn poot. Na flink gespartel is het gelukt om de lijn door te snijden, helaas moesten ze de haak laten zitten omdat hij flink begon te happen. Jim had dus weer van alles meegemaakt en genoten van zijn duik. Hij had mogen genieten van grote scholen vis en haaien.

Dinsdag 18-12-2018
Vandaag weer verder reizen. Van het strand weer de natuur in, richting Boquete, om hier een vulkaan te beklimmen. Eerst nog een hele dag reizen voor de boeg. Om 08.00uur vertrokken we vervolgens hebben we 7uur in verschillende bussen gezeten om in Boqeute te komen. De reis was prima verlopen. Nu ons klaar maken voor de nachtwandeling, de vulkaan op. Dus we zijn om 19.00uur naar bed gegaan om vervolgens om 23.00uur op te staan. Onze taxi stond om 23.30uur klaar om ons naar het park te brengen.

Boquete
Woensdag 19-12-2018
We waren middennacht precies bij het park. We vertrokken met zijn zessen. Drie andere gasten van het hostel gingen ook mee, en wat een toeval, Steh met wie we gezeild hadden zat bij ons in het hostel en liep dus ook mee. Gezellig! Vol goede moed begonnen we aan onze 13,5km lange klim met een stijging van ongeveer 2000m. Al snel kwamen we erachter dat we de tocht voor mam hadden onderschat. Haar eerste wandeltocht op zo’n hoogte en nog een pittige ook. Na een uurtje wandelen hebben we tegen de andere drie gezegd dat ze niet meer op ons hoefde te wachten en door mochten lopen, zodat ze de zonsopgang niet zouden missen. Babs heeft nog even met Jim en mam meegelopen en is toen aangesloten bij een groep voorbijgangers om verder te lopen. Babs was om 05.00uur bij het rustpunt. Hier heeft ze een half uur gezeten voordat ze het laatste stuk zou gaan lopen. Niet heel slim het rust moment, ze koelde te veel af en kakte nog verder in. Haar benen waar al verzuurd door het niet kunnen lopen van eigen tempo in het begin. Maar met 5 lagen kleding, waaronder een trui, fleece vest en windstopper naar boven. En nog steeds koud! En het was nog een pittige klim. Steeds maar naar boven kijken op de moeilijke momenten, genieten van de sterrenhemel en je afvragen ‘is dit nou leuk?’. En ja eenmaal boven was het het allemaal waard, een adembenemende zonsopkomst en een fantastisch uitzicht. Het enige punt in de wereld waarbij je uitzicht hebt op de Pacific en Caribische zee. Wauw! En toen keek Babs nog eens goed. Huh! Jim en mam kwamen eraan. Mam had het toch gered! Wow! Zonsopkomst gemist, maar ach! De top is bereikt. Bloed, zweet en tranen. Jim helemaal kapot, die heeft de hele tocht met 2 tassen gesjouwd. Met ze drietjes gegeten op de top en nog genoten van het uitzicht en toen terug. Mam had echt zoiets van, nee!!!!! Maar ook dat heeft ze gedaan! Knop op nul, lopen en niets zeggen over de tocht zelf. Dat was het beste. En we hadden geluk, want net voor het laatste stuk kwam er een auto omhoog en wat bleek, onze taxichauffeur. Dus Babs rennen, hem lief aankijken en yes! We mochten mee! De laatste 2/3km hoefden we niet meer te lopen. Mam was zo blij, want ze kon echt niet meer. Wat heeft ze het goed gedaan!
Terug bij het hostel hebben we alleen nog maar gegeten, gedoucht en geslapen!

Donderdag 20-12-2018
Weer een reisdag voor de boeg. Na afzien komt genieten. Dus we richting het strand, en jawel ook nog op een heerlijk eiland!
De busreis duurde lang. En we hadden de meest arrogante chauffeur alle tijden. De weg was voor hem een racebaan, zijn geld telde hij om de 5minuten, bellen, WhatsApp en filmpjes kijken was erg belangrijk. En hij reed ook nog bijna een kind aan met 80km/u alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Jim zat achter hem, zijn stoel ging steeds verder naar achteren en toen Jim er wat van zei was het uitkijken dat we de bus niet uitgezet werden. Dus de Jim mocht van Babs niets meer zeggen. De stilte in de bus was afschuwelijk, niemand van de mensen durfde zich te verroeren. We waren blij toen we eruit konden. Hup taxi in, boot op en snel naar het eiland.
De sfeer op het eiland was heerlijk. Echt een relaxte Caribische vibe. Overal gekleurde huisjes en gekleurde lichtjes voor de Kerst. Fantastisch!

Bocas del Toro
Vrijdag 21-12-2018
Babs ziek op bed. De hele dag geslapen. Jim en mam had ze naar het strand gestuurd. Die hebben een heerlijke dag gehad. Een prachtig strand waar ze naartoe waren geweest. Nadat ze daar even hadden gelegen zijn ze een stuk terug gelopen. Toen kwamen ze terecht bij een heerlijke bar met zwembad aan zee. Hier hebben ze de rest van de middag vertoefd.

Zaterdag 22-12-2018
Vandaag zouden we gaan snorkelen, maar een flinke Caribische regenbui gooide roet in het eten. De snorkeltour was gecanceld. Tot begin van de middag heeft het alleen maar geregend. Gelukkig konden we in de middag wat ondernemen. Dus kozen we ervoor om terug te gaan naar het barretje aan het strand met zwembad. Hier hebben we de hele dag gelegen, gelezen, gekletst en vooral genoten.

Panama heeft ons positief verrast! Misschien wel het mooiste land tot nu toe! Van mooie stranden tot geweldige natuur. Panama heeft voor ieder wat wils. In een woord geweldig! Panama we hebben van je genoten!

• 31 December 2018 - 14:06

Henk:

Hoi, Babs en Jim ( en Sylvia )
    Wat een avonturen. Geweldig. Baracuda 1m ?? Volgens de foto niet (helemaal) Waarschijnlijk visserslatijn.
    Maar .. alle gekheid op een stokje, gelukkig nieuwjaar en nog vele mooie avonturen.
    ps. Babs, je hebt een grote kans gemist !! Als je de kikker had gekust, had je nu .........

• 06 Januari 2019 - 07:24

Marijke:

Lieve Babs en Jim, wat jullie allemaal meemaken echt geweldig, één groot avontuur!
    tikkeltje jaloers worden we zo langzamerhand wel ... ha ha
    Voor jullie allebei een heel gelukkig 2019, dikke knuf van ons allemaal !!

• 07 Januari 2019 - 04:16

Els Ruijs:

Babs en Jim,
    ik wens jullie een gelukkig 2019.