Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Australië

Door: Babs en Jim

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

17 April 2019 | Australië, Cairns

Australië

Sydney
Zaterdag 23-03-2019
Een snelle en fijne vlucht, daar waren we dan in Australië! Beide zin in een nieuw avontuur. We hadden nog niet echt een idee wat we van Australië konden verwachten. Toen we eenmaal door de douane waren hebben we ons door een uber laten afzetten bij het hostel. We dachten 3nachtjes in een hostel slapen moet best weer eens kunnen. Helaas, het was even een shock toen we aankwamen. Het bleek een flink party hostel te zijn, vandaar dat je hier alleen tussen je 18de en 35ste mocht slapen. Oke even overheen zetten, zo oud zijn we nog niet. Eenmaal ingecheckt naar onze kamer. We hadden onze bedden beide aan de andere kant van de kamer. Jim vond het maar niks, zo ver weg slapen, wat als er iets was. Ach, het waren maar 3nachten. Mooi, we waren geïnstalleerd. Nog een stukje door de buurt wandelen, het leek wel Loret del Mar. We keken elkaar aan en schoten in de lach, hebben wij weer. Naar bed dan maar en wat slapen. Het slapen was een ramp, wat een herrie! Loslaten en proberen.

Zondag 24-03-2019
We waren vroeg wakker. Een wekker zetten bleek totaal overbodig, want we deden hier toch geen oog dicht. Hup eruit en de rest van de dag lekker op pad. In de ochtend zijn we naar een free-walking-tour geweest. Een gids heeft ons in een uurtje of 3 veel mooie dingen van de stad laten zien. En ze vertelde over de ‘geschiedenis’. Bizar dat in dit land alles wat 200jaar geleden is gebeurd al bijna hun hele geschiedenis is. Dat kennen wij als klein Nederland toch niet zo.
In de middag zijn we met de veerpont naar Manly beach gegaan. Hier hebben we heerlijk de rest van de dag vertoefd, geen straf!

Maandag 25-03-2019
We wilden vandaag naar Bondi beach, het populaire strand van Sydney, maar het kwam met bakken uit de lucht. Dus plannen wijzigen. Naar het centrum gelopen en wat rond geslenterd. In de middag naar de wijk Newtown gegaan. Dit was een of andere hippe wijk. Ook hier weer wat rond geslenterd. Uiteindelijk in een fantastische oude kroeg beland waar we een aantal uurtjes hebben gespendeerd. Samen lekker gekletst en veel gelachen. En wat natuurlijk in deze bar niet mocht ontbreken wedden op paarden en honden races, echt Australisch. Zo toch nog een heerlijke dag gehad!

Dinsdag 26-03-2019
Yes! Vandaag de camper ophalen, eindelijk weer de weg op! We hadden er super veel zin in. Zo vroeg mogelijk naar het verhuur bedrijf gegaan, hier duurde het helaas allemaal erg lang! Er bleek van alles niet klaar en na 2uur wachten zei Jim een keer gekscherend dat ze ons ook een luxere auto mee mochten geven als gratis upgrade voor al het wachten. De vrouw keek ons aan en begon te bellen. Oke, we kregen een andere auto en deze was meteen klaar. Het bleek dat onze oorspronkelijke auto een mankement had wat ze niet zo snel konden herstellen. In dit geval vonden wij dat helemaal niet vervelend. Toen was alles zo geregeld en konden we gaan. Eerst maar eens boodschappen doen, dit neemt altijd meer tijd in beslag dan gedacht. Erna door richting de Blue Mountains, waar we een camping midden in het bos hadden. Onze camper meteen helemaal goed op- en ingeruimd. Wij waren er klaar voor! Kom maar op!

Blue Mountains
Woensdag 27-03-2019
Vroeg vertrokken naar het national park, the Blue Mountains. Hier gingen we de Grand Canyon walk doen. Alleen bleek onze auto op een verkeerde parkeerplaats te staan, waardoor we 5km extra moesten lopen. Prima, we hadden toch de hele dag, zoveel mogelijk zien. De wandeling was prachtig, door het gigantische bergachtige landschap met watervallen, riviertjes en prachtig groen om je heen. Onderweg kwamen we nog bij uitzichtpunten waar je u tegen zei, zo gigantisch groots en mooi. De wandeling in zijn geheel was prachtig, avontuurlijk en afwisselend.

Myall Lake
Donderdag 28-03-2019
Eerst richting Seal Rock, hier gewandeld naar een vuurtoren. Babs stortte hier even helemaal in, alle vermoeidheid kwam eruit (waarschijnlijk door de nachten niet kunnen slapen in het hostel) en tijdens het wandelen dacht ze alleen maar wat doe ik hier, ik wil niets doen. Jim die heel relax bleef en zei we stoppen even met al het wandelen, gaan het strand opzoeken, liggen, boek lezen, slapen en relaxen. Even niks meer. Dus dat hebben we gedaan. We zijn op het strand geploft en gaan uitrusten. Hoofd op standje leeg.

Dorrigo National Park
Vrijdag 29-03-2019
Weer een wandeling op de planning door een tropisch regenwoud. De wandeling liep door een prachtig gebied, maar konden het ook niet zo goed vinden hier. Het was allemaal mooi, maar dat was het, hoe kan dit... Kwam dit ook door Nieuw Zeeland, omdat het zo’n overtreffende trap is qua natuur en omgeving. Kunnen de dingen ons was minder raken? Het begon ook nog eens te regen en toen zeiden we tegen elkaar, we moeten echt even een tandje terug. Het we moeten dit en dit nog zien even loslaten. Even alleen maar genieten van het feit dat we in Australië zijn. Auto in en zover mogelijk doorrijden omhoog, naar alle stranden. Bij the Gold Coast zijn we gestopt, hier was het prachtig weer dus nog even lekker gezwommen in de zee.

Gold Coast - Noosa
Zaterdag 30-03-2019
Blijkbaar hadden we gisteren geluk met ons zonnetje, nu was het alleen maar regen regen regen. Pfw! Pech! Doorrijden naar Noosa heads en dan weer verder kijken. Onderweg zijn we 2 keer gestopt in de hoop koala’s te spotten, maar helaas deze wandelingen leverde niets op. Blijkbaar is het erg moeilijk om deze diertjes te vinden, zo zeldzaam.

Noosa
Zondag 31-03-2019
We werden gewekt met heerlijke zonnestralen in ons gezicht! Dus beach time! Daar waar natuur en strand samen komt en Noosa bekend om staat. De weg naar het strand was super druk. Zondag, dus iedereen trok er massaal op uit om er een strand dag van te maken. Maar gelukt, we hadden een plekje gevonden. Eerst lekker koffie drinken in de zon voordat we op het strand gingen liggen. De voorzieningen bij het strand waren geweldig! Alles was aanwezig. Dus heerlijk tot een uur of 1-2 hier geluierd. Lunchen en weer doorgereden. We waren op tijd uit de zon, want het ging flink hard. Door de frisse zee wind heb je dit niet eens in de gaten.

Fraser kust
Maandag 01-04-2019
We reden al vroeg richting Rainbow Beach en hadden geen idee wat we ervan konden verwachten. Alleen dat er een grote zandvlakte lag. Toen we er waren moesten we een korte wandeling maken. Eenmaal bij het uitzicht was het prachtig, de zandvlakte had allerlei verschillende kleuren zand, vandaar dus de naam. Het zand voelde heerlijk aan de voeten. De klif waar we na een stukje over de vlakte lopen bij aankwamen was prachtig! Dit bestond uit een soort rotsblokken opgebouwd uit zand. Dat het gevaarlijk was hebben we gemerkt, een voet te dicht bij de afgrond en alles brokkelde weg onder je voeten. Dus veilig op afstand blijven en genieten van het uitzicht. Helaas konden we hier nergens op het strand liggen, dit was te onveilig. Auto weer in en richtig een heerlijk strand om de rest van de dag te genieten.

Agnes Water
Dinsdag 02-04-2019
Vroeg doorgereden naar een prachtig punt, town 1770. Het was eb, dus het gaf een mooi uitzicht over zee met al zijn zandbanken die zichtbaar werden. Wij zijn helemaal doorgereden naar een uitzicht punt waarbij je mijlen ver over de zee heen kon turen, maar ook landinwaarts. Voordat we hier de rosten zijn opgeklommen hebben we her en der nog een stop gemaakt. Zo kwamen we eerst bij een totaal verlaten strandje, heerlijk even ergens zijn waar niemand was! Daarna door naar een punt waar we uitzicht hadden op een baai. En toen de rots op klimmen. Het was nog best gevaarlijk ook, want de wind was zo sterk dat we moesten uitkijken dat je niet omver geblazen werd. Maar het was allemaal de moeite waard, want wauw! We keken onze ogen uit! Na onze klim terug zijn we lekker aan het strand gaan lunchen en hebben we nog even wat zon gepakt voordat we verder gingen.

Arlie Beach (WhitSundays)
Woensdag 03-04-2019
Voordat we naar het strand gingen zijn we nog gestopt bij het Eungella National Park. De weg er naartoe was al een verrassing, dus dat zal wat gaan beloven. Met de auto moesten we door kleine watertjes heen om bij het park te komen. We gingen volledig buiten het boekje wat betreft de huurafspraken, want dit was officieel alleen toegestaan met een 4x4. Het water stond ongeveer 30cm hoog, dus dat moesten wij wel kunnen. Het kon allemaal ook en blij dat we het allemaal hebben gedaan. De verrassingen qua schoonheid van de natuur bleven komen. De riviertjes waren kraak helder. Het wandelpad naar de waterval toe, wat wij wilden bezoeken, liep langs zo’n kraak helder riviertje. We konden overal wel stoppen zo mooi. Op vele plekken hadden we ook toegang tot de rivier, zodat we er een verfrissende duik in konden nemen. Eenmaal aangekomen bij de waterval was het optimaal genieten van het gigantische natuurlijke zwembad wat er bij lag. Prachtig! Wat een geweldige natuur! Uiteindelijk hebben we hier tot vroeg in de middag vertoefd. Dus dit betekende laat in Arlie Beach, ach! Wat kan het schelen het was zo’n mooie dag. Dan maar geen strand, maar alleen nog een verfrissende duik in het zwembad van de camping.

Donderdag 04-04-2019
De omgeving Arlie Beach is het vertrekpunt naar de WithSunday. Dit zijn 74 eilanden voor de tussen de kust en het Great Barrier Reef in met uitgestrekte parel witte stranden. We waren erg benieuwd wat de dag met de boot ons vandaag zou brengen. Het was anderhalf uur varen om er te komen. Voor Babs weer een feest met een speedboot de open zee op. Maar keer op keer gewoon billen bij elkaar knijpen en doen. Jim geniet al vanaf het moment dat hij de boot op stapt. De zee! Hij vindt het zo heerlijk! Gelukkig kwam het strand en eiland al snel in zicht. En er was niets over gelogen, adembenemend, het zandstrand was zo fijn als meel en echt parel wit! Hier hebben we een aantal uur gespendeerd en wat gesnorkeld. Helaas was het water erg troebel van de storm van afgelopen nacht, dus tijdens het snorkelen was er niets te zien. Daar waar we snel klaar mee. Het was gelukkig geen straf om de rest van de tijd op dit mooie strand te liggen en te genieten van de zee. Het water was zo heerlijk! Tegen lunchtijd gingen we verder, hup door naar een volgend strand. Dit strand was erg uitgestrekt, zo’n 7km lang. Weer ongelofelijk! Hier hebben we geluncht en nog wat in de zon gelegen. Niet meer gezwommen, want er zaten kwallen waardoor je echt niet gegrepen wilden worden, zo gevaarlijk. De dag samen afgesloten met een biertje op een privé strandje. Na een hele dag op en aan de zee waren we toch moe, dus lekker terug naar de camping en daar nog wat chillen.

Vrijdag 05-04-2019
Om 05.00uur de wekker, NEE! Zo vroeg! Yes, want we moesten ons om 05.30uur melden voor onze skydive! Vandaag uit een vliegtuig springen, dat wordt wat. Voor Babs haar eerste keer en voor Jim een tweede keer. Hij wist dus wat hem te wachten stond en ging er heel relaxt en ontspannen naartoe. Babs ook, maar de kriebels en zenuwen kwamen steeds meer. Toen we alle voorbereidingen hadden getroffen konden we het vliegtuig in, helaas geen strandlanding vandaag, want de wind was te sterk. Jim genoot van alles om zich heen en Babs hield zich goed vast. Zij vond het helemaal niets dit kleine vliegtuig dat van alle kanten aan het schudden was. Gelukkig had Babs een hele relaxte instructeur die haar angsten wel aankon. Hij ging er fantastisch mee om. Op het moment van springen gilde ze het uit. Haar instructeur liet haar lekker uit het vliegtuig bungelen terwijl hij er nog inzat, nee! En Jim maar lachen, hij vond het prachtig! De sprong was op een hoogte van 15.000 feet met een vrije val van 60 seconden. We sprongen echt door de wolken heen. Wat een bijzondere ervaring, maar ook fijn om beide benen weer op de grond te hebben. De sprong ging razend snel voorbij. Met 15 minuten was iedereen weer beneden en gingen we terug. We hadden nog flinke tijd over, dus na de sprong besloten om terug te rijden naar de camping, het was pas 08.00 uur en hoefden pas 10.00 uur uit te checken. Dus daar nog even lekker geslapen en rustig aan gedaan. De rest van de dag niets meer gedaan en zijn we verder omhoog gereden.

Wallaman Fall
Zaterdag 06-04-2019
Relaxt begonnen. We stonden ook op een prachtige free camping. Heerlijk aan het water en er was veel bedrijvigheid om ons heen. Leek net een ‘echte’ camping met alle mensen die van deze free spot gebruik maakten. Het stond er vol met caravans, campers en tentjes. Eenmaal opgang zijn we richting de Wallaman Fall gereden, de grootste single waterval van Australië. Helaas was het weer niet helemaal fantastisch, soms wat miezer regen, maar dat mocht de pret niet drukken. Toen wij er aankwamen lag de waterval net even vrij in de wolken en kon je hem in zijn geheel zien. Gigantisch! Wat een water geweld! We zagen dat er ook een wandeling naar beneden liep van zo’n 2km. Ach appeltje eitje zeiden wij. Hoezo doe je 2 uur over, dat moet toch makkelijk sneller kunnen dus gaan we doen. Het bleek geen echt pad te zijn, dus de duur van de tocht was verklaarbaar. Over modderpaadjes en stenen moesten we klauteren, heerlijk! Eindelijk weer een wat ruige wandeling. Eenmaal beneden werd je zowat omver geblazen door de kracht van het water, zoveel geweld, zo hard kwam het naar beneden. Wat was het gaaf! Hier even genoten van de plek en weer naar boven. Jim keek op de klok en zei dat we de wandeling binnen de anderhalf uur konden als we nu flink doorliepen terug. Even een uitdaging erin gooien, dus voor 13.00 uur boven zijn. Het was flink pezen, maar ook wel heerlijk om er wat flinke beweging in te gooien. Beide kwamen we redelijk uitgeput boven maar missie was geslaagd! We waren ruim voor enen boven. Keken elkaar aan en lachten, stelletje gekken! Maar ook geluk, want daar waren de buien weer! Snel die auto in! Door naar onze volgende camping. Deze lag weer aan een prachtige zwemrivier. Helaas liet het weer het niet helemaal toe om er nu te zwemmen, maar het was prachtig! En we hadden een gelukje! Het vogelbekdier kwam ons gedag zeggen, wauw wauw wauw! We hadden hem gezien! Een flits, maar we hadden hem gezien.

Wetlands
Zondag 07-04-2019
Weer een dagje watervallen bezoeken, deze blijven toch prachtig! ‘s Ochtends eerst vroeg eruit, want Jim wilde kijken of hij nog een keer het vogelbekdier kon spotten. Hij wilde zo graag een foto, maar helaas het vroege opstaan werd niet beloond. Daar nog even een kleine wandeling gemaakt en door naar de waterfall road. Tijdens deze route zijn we gestopt bij 3 verschillende watervallen, de een nog imposanter dan de ander. En allerlei plekken waar je dan weer heerlijk kunt zwemmen! Zo heerlijk! Een prima route met mooie onderbrekingen richting Cairns. Op de route kwamen we nog langs een plek waar je het vogelbekdier in het wild kon spotten. Een lokale boer had 3 grote meren op zijn landgoed waar door de jaren heen vogelbekdieren naartoe waren gekomen. Doordat hij hier mensen toeliet raakte de dieren enigszins gewend aan mensen en was de kans op spotten groter. Ja hoor we hadden geluk, meerdere vogelbekdieren waren op jacht naar een hapje en we hebben foto’s kunnen schieten. Mooie ervaring om dit bijzondere dier in het echt te zien.
Eind van de middag kwamen we aan in Cairns. Onze laatste camping van onze reis, best gek! Een camping aan zee waar we niet mochten zwemmen vanwege de krokodillen en giftige kwallen. Maar wat kan het schelen! De camping, het uitzicht, de omgeving, het was prachtig.

Cairns
Maandag 08-04-2019
Jim was de hele dag weg, duiken bij the Greet Barrier Reef. Hij was al vroeg opgehaald. Dus Babs een dag alleen. Maar de camper moest opgeruimd en schoongemaakt worden. Babs hier de ochtend mee bezig geweest en in de middag wat gelezen en niksen. Eind van de dag kwam Jim terug. Dol enthousiast. Het duiken was prachtig, zo kleurvol de vissen, het koraal. En ook weer twee haaien gezien, een soort had hij nog niet eerder getroffen. De boot waar hij mee weg was, was gigantisch geweest en het ontbrak aan niets. Helemaal geweldig om zo de trip Australië af te sluiten.

Dinsdag 09-04-2019
De dag van vertrek, vliegen naar Indonesië! Een nieuw avontuur. Eerst nog de auto inleveren en de laatste rotzooi opruimen. Helaas vlogen we pas 21.30uur en we moesten de auto voor 16.00uur inleveren. Dus dat werd lang wachten op het vliegveld. Maar! Wat slapen, lezen, internetten en dan vliegt de tijd voorbij. We konden inchecken en vrij vlot gaan!

Australië je hebt ons een mooie toevoeging geven aan onze wereldreis. Helaas was je het land naar Nieuw Zeeland waardoor we even moest afschakelen en inkomen. Maar jouw schoonheid hebben we gevonden en gezien, prachtig!

• 18 April 2019 - 08:00

Rosemarie:

Jim en Babs,

wat blijft het toch een geweldige ervaring! en wij kunnen op afstand meegenieten!