Mexico! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Mexico! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Mexico!

Door: Babs

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

01 Maart 2019 | Mexico, Cancún

Mexico
Bacalar - Merida - Valladolid - Tulum - Isla Cozumel - Cancun

Bacalar
Maandag 11-02-2019
Om 05.00uur de bus in. Van Guatemala eerst naar Belize en dan door naar Mexico. Jim kreeg bij de overstap in Belize bijna spijt dat we dit land zouden overslaan. De sfeer, de vibe vond hij top. Dit was mede te danken aan de meest vriendelijke douane ooit tijdens onze reis. We werden voor het eerst echt verwelkomt en de man had echt goede zin en humor.
In Belize City moesten we wisselen van bus. Hier stonden we nog even met de mond vol tanden. Twee mensen van de immigratie politie hielden iemand staande en wilden zijn paspoort zien. De man gaf aan in Belize City te wonen en aan het werk te zijn op het busstation. Dat moest hij bewijzen, want hij was niet ‘zwart’ genoeg om van Belize zelf te zijn stelden de twee politieagenten. Wij waren echt verbaasd! En hadden beide zoiets, over discriminatie gesproken, ze discrimineren hier elkaar. Want alleen als je echt donker genoeg bent, kwam je van Belize. Belize is is oude kolonie van GB en er wonen door de historie veel donkere mensen (oude slaven) zij runnen momenteel het land. Latino’s komen over het algemeen van omringende landen als immigranten en zijn hierdoor minder welkom. Oke....
Nadat we deze verbazing hadden verwerkt gingen we verder met de bus. De grensovergang van Belize naar Mexico verliep prima. Alleen keek je je ogen uit als het gaat om beveiliging, militairen die met shotguns om je heen staan en je in de gaten houden. Naja meer bewaken toen we in een ruimte stonden te wachten op de bus. Je durfde je bijna niet te bewegen. Extra veilig zullen we maar zeggen.
Na een mega vertraging kwamen we eindelijk aan in Bacalar. Voor het eerst ook op de bonnefooi er naartoe gegaan dus we moesten opzoek naar een hotel. Alles zat vol of was veeeeeel te prijzig. Dus ons ergens op het terras geïnstalleerd, booking op en maar wat gereserveerd.
Heerlijke kamer, prima plek!

Merida
Dinsdag 12-02-2019
In de ochtend nog genoten in Bacalar. Heerlijk ontbeten en daarna richting het meer met de 7 kleuren gegaan. Wauw! Wat was het prachtig, het leek wel de zee. Het meer was zo blauw, onbeschrijfelijk. Geen straf om hier nog even van te genieten.
Rond het middag uur liepen we naar het busstation. We wilden naar Manahual en moesten zeker 2 uur wachten op een bus. We hadden van te voren namelijk niet gekeken hoe laat de bussen gingen. Pfw dat was wel lang wachten! Toen kwam er een bus aan. We vroegen waar deze bus naartoe zou gaan. Merida. We keken elkaar aan, hadden toch niets geboekt, geen verdere planning en zeiden hier gaan we gewoon naartoe en we zien wel. Dus hup de bus in! Alleen weer geen accommodatie, dus bij aankomst ergens op de wifi en accommodatie geregeld. Helemaal top! ‘s Avonds onwijs genoten van de Mexicaanse sfeer en het eten, wij waren helemaal gelukkig!

Woensdag 13-02-2019
We wilden weer eens een free-walking-tour doen. Gelukkig was dit hier aanwezig. Dus vroeg uit de veren om richting meeting-point te gaan. Het was een prachtige tour die wat meer uitleg gaf over de verschillende gebouwen in de stad. De gids deed ontzettend zijn best, zijn Engels was niet altijd even goed te verstaan, maar ach we begrepen het. Helaas heb je dan van die mensen in de groep die dwars door hem heen praten, lachen en geen respect tonen. En wat het ergste was het waren Nederlanders. We komen er tijdens onze reis echt achter dat wij Nederlanders ons erg onbeschoft kunnen gedragen en wij het vaak zijn die tijdens dit soort tours ons het meest misdragen. Of zal het alleen maar opvallen omdat wij Nederlanders overal in grote getale aanwezig zijn. We laten het maar in het midden.
s ‘Middags zijn we richting kroeg gegaan zodat Jim Ajax kon kijken. En hebben we de middag heerlijk relaxt (naja relaxt, met een zenuwachtige Jim) afgesloten.

Donderdag 14-02-2019
In de ochtend een bezoek gebracht aan het Maya museum. Het was een erg leerzaam bezoek. Het heeft ons meer achtergrond informatie gegeven over hun leefwijze. En doordat dingen nu zichtbaar werden gemaakt vielen er ook dingen voor ons op de plaats die wij tijdens El Mirador uitgelegd kregen. Beide vonden we het erg boeiend en kwamen enthousiast het museum uit.
In de middag hebben we wat rondgestruind in de stad. En natuurlijk weer wat geshopt, want voor Jim was het tijd voor wat nieuws. Er waren weer wat shirts toe aan vervanging en zijn sportschoenen waren gesneuveld. Tijdens het struinen kwamen we nog op een plaatselijke markt. En hier is Babs nog even naar de kapper gegaan. Zitten en knippen maar! Even de puntjes eraf! Heerlijke ervaring. We hebben ons kapot gelachen, vooral toen we moesten betalen, €1,85. Dat zijn nog eens prijzen. En de vrouw die Babs mocht knippen was ook helemaal blij! Geweldig!
s’ Avonds hebben we even al onze mijlpalen van de week gevierd. 5 maanden op reis, 2 jaar samen en valentijn. We zijn heerlijk wat gaan eten in een lokale tent. Live muziek, dansende mensen, Mexicaans eten en Mexicaanse drankjes.

Valladolid
Vrijdag 15-02-2019
Door reizen naar Valladolid. De goedkope bus in. We hebben het gemerkt, waar een toeristische bus er 2 uur over doet deed deze er 4 en half uur over. De bus reed achteraf en moest natuurlijk bij ieder dorp stoppen. Het heeft ons wel een veel sight seeing opgeleverd.
Toen we aankwamen was het honger! Snel eten richting ons verblijf. Eind van de middag hebben we nog een free-walking-tour gedaan. Mooi meteen de stad verkend. Daarna niet te veel meer doen, want morgen heel vroeg willen we naar Chichen Itza.

Zaterdag 16-02-2019
Vroeg de wekker, een paar keer snoozen en opstaan. Maar toen was het NEEEEE...... Jim zat onder de bulten, we hadden het te pakken, bedwants. We werden even helemaal gek! En toen was het rustig blijven. Spullen goed van elkaar scheiden. We hadden een geluk, onze schone kleren zaten in vacuümzakken en deze zaten nog dicht. Dus dit zo laten en de kleding van gister dan maar weer gewoon aan. We moesten er voor zorgen dat het niet erger werd dan het was.
De eigenaar contacteren en zo snel mogelijk een ander hotel zoeken. De eigenaar reageerde geschrokken. Alleen Babs vond zijn geschrokken reactie iets te gemaakt en hij gaf ook te makkelijk zijn geld terug. Dus zij kreeg argwaan, alsof hij het wist.
Gezocht naar een ander hotel en hier maar meteen en dag bijgeboekt, omdat nu toch alles anders verliep even rust. Toen we bij het nieuwe hotel waren zijn we heel voorzichtig te werk gegaan. Alles weer gescheiden gehouden. Meteen alles naar de was, zodat onze kleren weer schoon waren. De kans bestaat namelijk dat ze overal gaan zitten. Hup douche, schone kleren aan en hopen dat verdere ellende ons bespaart blijft.
Onze hele dag in het honderd dus samen maar besloten te gaan zwemmen in de middag. Maar eerst even nog wat slapen.
We gingen naar een Cenote, een sinkhol in de grond waardoor de ondergrondse rivier vrij is gekomen en er een natuurlijk zwembad is ontstaan. Het gebied hier in Mexico staat er bekend om. Onbeschrijfelijk mooi om te zien! En het water zo helder en verkoelend. Dat verkoelende was vooral voor Jim een uitkomst, want die werd gek van de jeuk. Babs was minder aangevallen, had er in ieder geval geen jeukende bultjes van gekregen. Hier hebben we ons nog even vermaakt en de gebeurtenis even losgelaten.

Zondag 17-02-2019
Vandaag een bezoek gebracht aan twee Cenotes. Deze lagen beide nog echt verstopt in een grot. Je merkte meteen het temperatuurverschil toen je in de grot kwam. Het water was kouder dan gister, in de Cenote in de stad, maar heerlijk! En ‘doctor fish’ zat hier in het water. Van je voeten/benen werden meteen de dode huidcellen afgegeten. Een gratis schoonheidsbehandeling! Fantastisch toch! We waren bij de eerst Cenote op tijd, want in het begin waren er bijna geen toeristen. Heerlijk genoten van de rust, stilte en het prachtige zicht. Wat is het toch een ongelofelijk bijzonder natuurverschijnsel. Iedere keer weer sta je versteld van de schoonheid.

Maandag 18-02-2019
Op tijd vertrokken naar Chichen Itza, maar ontkomen aan de rij zat er helaas niet in. Wat een drukte! Nou dan moest het wel heel indrukwekkend zijn. En dat was het ook. De tempels waren grotendeels nog gaaf. Het maakte voor ons het complex van El Mirador concreet. Wauw! Prachtig om te zien hoe de Maya’s al konden bouwen. Hoe ze gebruik maakte van de natuur om van alles bij te houden. Denken aan tijd, dag/nacht, maanden, seizoenen. En hieruit konden ze dan weer aflezen wanneer ze welk voedsel het beste konden verbouwen. Het bizarre was ook om te zien dat zij zelfde technieken gebruiken als bijvoorbeeld de Romeinen, zonder dat ze contact met elkaar hebben gehad. Het basis instinkt van de mens is dan overal ter wereld toch wel hetzelfde.
Een prachtige en weer leerzame ochtend. In de middag hebben we nog heerlijk rondgelopen in het stadje. Er hangt er zo’n fijne vibe, zo ontspannen en sfeervol. ‘s Avonds zijn we naar een kerk gegaan waar ze de gehele geschiedenis van Valladolid op de muur projecteerde. Ongelofelijk kunstig, we waren erg onder de indruk.

Tulum
Dinsdag 19-02-2019
Vandaag zijn we verder gereisd naar Tulum. De reis verliep spoedig, alleen hadden we geen rekening gehouden met het uur tijdsverschil. Maar ach! Kan het schelen het schommelen in de tijd hoort ook bij het reizen.
Toen we bij ons appartement aankwamen was er niemand te bekennen, maar gelukkig stond de eigenaar rustig te douchen. Even wachten dan maar en gelukkig was het niet bloed heet.... we smolten weg.
De kamer was prima, we deelden de rest van het appartement met de eigenaar. Een aardige vent, weinig thuis, dus daar hadden we geen last van. Na een verkoelende douche (waar je eigenlijk niet onderuit wilde) zijn we Tulum gaan verkennen en een dagje duiken voor Jim gaan regelen.

Woensdag 20-02-2019
De wekker ging al vroeg, Jim ging duiken in de Cenotes en Babs mocht mee om te zwemmen en snorkelen. Wij waren keurig op tijd. De twee meiden die mee zouden waren alleen iets vertraagd, dus we zouden een half uurtje later gaan. Gaf Babs even de gelegenheid om snel naar het appartement terug te fietsen om de telefoon te halen. Toen ze terug kwam vertelde Jim dat ze nog een uur later waren. Wij een stukje gelopen en zeiden tegen elkaar gekkenwerk dit. Afzeggen en morgen gaan, gaan we wat anders doen. Gelukkig begreep de duikshop dit. Als excuus kregen we de twee fietsen vandaag mee die we anders morgen hadden willen huren. Dat vonden wij erg netjes. Dus een dagje met de fietsen erop uit. Eerst zijn we naar de Maya ruïnes gefietst. De tempels zelf waren niet erg indrukwekkend, maar de plek zo aan de zee en het strand dat was wel een wauw factor. Daarna zijn we zelf verder gefietst naar een lekker strand plekje om de middag wat te spenderen. Op het strand was het flink smeren geblazen, want de zon was erg sterk. Er viel bijna niet tegen te smeren. Dit bleek later ook, tijdens het terug fietsen toch nog verbrand. En we hadden ons zo goed aan het smeren gehouden.

Donderdag 21-02-2019
Nu dan echt duiken! Jim had er super veel zin in. Eenmaal bij duikshop bleek dat het goed was dat we gister hadden verschoven. Een van die meiden had zo’n kater gehad dat ze de eerste keer maar 15min hadden gedoken ipv de gemiddelde 45min. Dus een gelukje voor Jim! En hij had 1 op 1 duiken, wat gezien de andere grote groepen, een extra gelukje was. Babs vond het best even spannend dat Jim die grotten in ging. Al die nauwe gangen en 45min lang omsloten door alleen maar rotsen. Niet zomaar naar boven kunnen als er iets is, brrrr. Zijn gids was gelukkig ervaren en Jim had een gezonde spanning dus zal wel goed komen. Wel was Babs blij toen Jim weer boven was. Jim was laaiend enthousiast over zijn duik. Hij vond het erg tof!
Hij had ook erg veel zin in zijn tweede duik. Toen we bij die plek waren aangekomen ging Jim het water in om weer te duiken en Babs kon hier snorkelen. Het was weer prachtig onderwater. Ongelofelijk hoe je die grotten onderwater kon zien. Alleen mocht Babs niet overal komen, want ze had geen gids, maar voor haar zwom een groepje met gids. Deze snel gevolgd waardoor ze toch overal stiekem is geweest. Toen we allebei weer klaar waren konden we ons enthousiasme samen delen. Wat hadden we een bijzonder mooie dag samen gehad.

Isla Cozumel
Vrijdag 22-02-2019
Vertrokken naar het eiland Isla Cozumel, wat minder toeristisch moest zijn dan het bekende Isla Holbox. Maar toen we aankwamen met de veerboot zagen we niets anders dan cruiseschepen! Oke, allemaal Amerikanen dus... We zeiden meteen tegen elkaar we komen hier alleen maar om te niksen, slapen en relaxen voordat we naar Nieuw Zeeland gaan. Ondanks het massatoerisme, wat helemaal niet ons ding is, hadden we een geweldig verblijf. Fijn Hotel, dichtbij de boulevard, zwembad, grote keuken, overal airco. Hier konden we ons de aankomende 4 dagen wel vermaken.
Toen we ons geïnstalleerd hadden zijn we opzoek gegaan naar een supermarkt. Boodschappen doen! Dan vraag je jezelf af, waarom zelf ontbijt maken en koken als Mexico zo goedkoop is qua eten. Maar wij wilden even geen tortilla’s, rijst, bonen, frituur meer. Even zelf bepalen wat we eten, veel groentes, veel fruit.

Zaterdag 23-02-2019
Helemaal niets gedaan vandaag. Jim vond het heerlijk, Babs werd er onrustig van. Dus tegen de lunch moest Jim echt opstaan en wat gaan doen met Babs. Niet dat we veel gedaan hebben. Een stukje lopen over de boulevard en nieuwe zonnebrillen gekocht. Dat was het wel. Zo lui zijn we de hele reis nog niet geweest. Het was zelfs zo erg dat we niet eens in het zwembad zijn geweest wat we bij ons appartement hadden.

Zondag 24-02-2019
Een scootertje huren stond op de planning vandaag. Heerlijk samen het eiland rond gereden. Her en der gestopt om te genieten van een terrasje op het strand of het prachtige uitzicht. In de middag zijn we naar een strandje gereden vol met lokale mensen. Het is fantastisch om te zien hoe zij genieten van hun zondag en strand. Nemen de hele huisraad mee om de hele dag daar te spenderen met vrienden en familie. Ultiem genieten.

Maandag 25-02-2019
Vandaag moesten we het eiland alweer verlaten. We gingen richting Cancun om onze vlucht morgen te halen. Het Mexico avontuur zat erop voor ons, want ons laatste verblijf bevond zich dicht bij het vliegveld, dus niet meer echt in de Mexicaanse sferen. Toen we met de collectivo dicht bij ons hotel waren vroegen we de chauffeur te stoppen. Het blijft toch fantastisch dat je hier de buschauffeur gewoon kunt laten stoppen waar jij wilt, ipv wachten op de eerst volgende bushalte. Bij de MacDonalds zette hij ons af, vanaf hier was het nog 700meter lopen. Met gevaar voor eigen leven staken wij de weg over. Het leek wel een soort snelweg wat we over moesten, dus het was 1-2-3, nu, rennen!
Na een stukje lopen kwamen we bij beveiligd gebied aan, het bleek dat ons verblijf zich bevond op een compound. We moesten ons registeren, niet dat het geweldig professioneel werd gedaan maar toch. Toen konden we verder, een flink stukje lopen nog. Toch niet echt een handige locatie voor ons, zonder eigen auto bleek, maar wel super mooi. Een groot huis, zwembad, bubbelbad, groot dakterras, ruime kamer en rust. Nog even een middag hier spenderen voor vertrek.

Goodbye Midden Amerika!
Dinsdag 26-02-2019
Tijdens het ontbijt zaten we met een koppeltje uit Slovenië aan tafel. Het bleek dat zij dezelfde vliegtijden hadden en eigen auto. Wij heel brutaal gevraagd of we met ze mee mochten rijden. Het was geen probleem top!
Inchecken, tassen inleveren, exit fee betalen, douane door.... Het besef, we gingen Midden Amerika nu echt verlaten. Op naar nieuwe avonturen, een nieuw continent in aantocht. Reizen met een kamper. We hebben er zoveel zin in!
En wat hebben we genoten van Mexico. Midden Amerika in zijn geheel! Het was fantastisch! Ruim over de helft, nu de andere kant van de wereld op!

• 01 Maart 2019 - 20:20

• 12 Maart 2019 - 16:01

Henk:

Hoi, Jim en Babs.
    Al lang niets meer van mij laten horen. Zijn een weekje naar Egypte geweest en voor de rest veel klussen bij Caroline.
    Het blijft heel boeiend om jullie avonturen te lezen en vooral te merken, dat jullie het samen zo goed naar de zin hebben. Houden zo !!