Cusco- Machu Picchu- Cusco- Piura - Reisverslag uit Piura, Peru van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Cusco- Machu Picchu- Cusco- Piura - Reisverslag uit Piura, Peru van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Cusco- Machu Picchu- Cusco- Piura

Door: Babs

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

10 Oktober 2018 | Peru, Piura

Cusco
Donderdag 27-09-2018
Vroeg aangekomen in Cusco. Gelukkig, de nachtbus zat niet vol, dus heerlijk gebruik kunnen maken van de vip-stoelen. Hierdoor heerlijk kunnen slapen. Dit was ook wel nodig, want Babs was niet helemaal lekker.
Vanuit de bus gelijk naar het hostel, dachten we. Jim zijn boeking was niet goed doorgekomen, dus geen idee wat ons hostel was.
Een meisje aangesproken, zij was super behulpzaam en heeft ons aan internet geholpen. Met een omweg toch ons hostel gevonden.
Aangekomen konden we meteen de kamer op, heerlijk, want het was pas 7.00 uur en een beetje extra slaap konden we wel gebruiken.
Na een extra schoonheidsslaapje, fris weer op om de stad te gaan verkennen. Wat een heerlijke stad, mooi, romantisch, super vibe en schoon. We waren er beide vrij snel over eens dat dit voor ons toch wel de mooiste stad van Peru is die wij bezocht hebben.
Tijdens het struinen bij 2 touroperators geweest om een tour naar Machu Picchu te boeken. Na wat onderhandelen een prima deal gemaakt, top!
Jim nog ergens een prachtige hoed gekocht, waar hij nu al niet meer zonder kan. Baard en hoed, een echte backpacker, vooruit dan maar.

Vrijdag 28-09-2018
Uitslapen! Eindelijk! Daarna rustig starten. Vandaag een dagje relax aan, tijd om wat dingen te scoren. Zo zijn we opzoek gegaan naar een fotolijstje, een flinke klus. Nergens te krijgen, maar voor ons erg belangrijk om te hebben. We willen er uit ieder land 1, zodat we thuis een wand kunnen maken vol met herinneringen.
Na lang zoeken wat gevonden, in 2 winkels te krijgen, nadat we denk ik wel een uur of 3/4 hebben gezocht. En we hadden geen keus, er was maar 1 optie en deze was in beide winkels hetzelfde. Dus we moesten ermee dealen, prima!
Ook nog een prachtig doek gescoord van alpaca wol, deze willen we bij terugkomst spannen op een frame, zodat we het als schilderij kunnen ophangen. Helemaal blij mee! Jim wilde veel kleur, Babs wat rustiger, dus een beetje van beide. Hebben een prima deal gemaakt, nergens meer zo'n mooie doek gevonden.
Alle aankopen naar het hostel gebracht en weer terug richting centrum voor een heerlijke massage. We hadden overigens een relax dag! Heerlijk een uurtje op de massagetafel gelegen, wat waren we zen (ingekakt) toen we er weggingen.
Alleen maar goed deze ontspanning, want aankomende nacht was het om 5.00 uur op om te vertrekken richting Machu Picchu. Spannend! We hadden 4 dagen allerlei activiteiten op het programma staan met als einddoel Machu Picchu!

Machu Picchu
Zaterdag 29-09-2018
Om 5.00 uur de wekker. We zouden om 05.30/06.00 uur opgehaald worden. Zoals normaal hier in Peru werd dat ietsjes later, 06.30 uur.
Vol energie begonnen we aan het avontuur! We hadden hier naartoe geleefd! Vandaag stond mountainbiken en hiken op het programma. We waren van te voren wel gewaarschuwd, want er was een grote kans dat we het mountainbiken niet helemaal konden afmaken ivm stakingen van de boeren.
Na 3 uurtjes in de bus konden we eruit. Start het fietsen! Voordat we de fiets op mochten kregen we allerlei bescherming om. We leken wel mensen die gingen motorcrossen. Iedereen de bescherming aan en laten zien dat we konden fietsen. Dus oefen rondjes. Wij lagen in een deuk, wij Hollanders die het fietsen moesten oefenen. Enfin, het hoorde er allemaal bij dus accepteren dan maar.
Maar goed ook, want fietsen is voor ons heel normaal, maar wat bleek er zaten wel degelijk mensen bij die in hun hele leven nog geen 10 keer op een fiets hadden gezeten.
Maar, we konden gaan! Wauw! Naar beneden crossen van een berg en wat een uitzicht! We konden mijlen ver kijken, prachtig!
Na 30 km fietsen moesten we stoppen, daar begon de ellende van de wegblokkades door de boze boeren. We konden niet meer verder met de fiets. Nu was het hopen dat we met het busje er langs mochten, want anders werd het 7/8 uur hiken ipv de 2 uur die op het programma stond.
Iedereen van de fiets af en deze op de aanhanger zetten, want als we verder gingen met de fiets was de kans groot dat de deze afgepakt werd.
Nadat er wat gebeld werd kregen we te horen dat we met de bus verder mochten, alleen bleef de vraag hoe ver. Voor passerende dorpjes stopte de bus, de gids stapte dan uit om te kijken of we verder konden. Dit ging super! Maar na een uurtje moesten we dan echt uitstappen. In eerste instantie was het binnen 5 minuten bus uit en bos in, maar de boeren waren 'rustig'. Gelukkig, want als ze onrustig waren bestond er de kans dat ze met stenen gingen gooien.
Dit kwam doordat de ze boos waren op de overheid en afname van coca bladeren. Van deze coca bladeren worden allerlei producten gemaakt, zoals snoep, thee, zalfjes. Maar hier wordt ook cocaïne van gemaakt. Als de boeren de bladeren verkopen aan de Narco krijgen ze 2/3 keer zoveel per kilo dan van de overheid. De overheid wilt niet dat de boeren aan de Narco verkoopt en de boeren willen van de overheid evenveel geld dan van de Narco. Even in het kort de inhoud van de staking.
Oke, verder, rustige boeren dus! We konden lopend verder, maar dat was een flinke tocht. De gids heeft toen een lokale omgekocht om ons verder te brengen. Iedereen moest 7sol (€2,-) betalen aan de lokale om mee te gaan in zijn busje. Hij bracht ons richting het dorpje waar we sliepen, alleen kon dit niet over de gewone weg, want dit kon gevaarlijk zijn. Hij wist namelijk niet hoe de boeren in volgende dorpjes zouden reageren. Via een zeer comfortabele weg (ahum) heeft hij ons zo dicht mogelijk bij ons hostel afgezet. Iedereen eruit en we moesten nog 1 uur lopen.
Om 15.30 kwamen we aan op de plaats van bestemming, eindelijk, want onze buikjes waren ook wel toe aan lunch.
Na de lunch kregen wij onze slaapplek toegewezen. Eenmaal geïnstalleerd kregen we de mededeling dat we het hostel niet uit mochten ivm de sfeer buiten. Het dorp mocht niet weten dat de eigenaar van het hostel ons 'hielp' met een slaapplek.
Dus wat uitrusten, lezen, opfrissen en om 19.30 uur eten. Daarna weer terug richting kamer, dit was prima, want wilden vroeg slapen ivm vroeg opstaan de volgende ochtend.
Pfw, best wel even een spannende en gekke dag!

Zondag 30-09-2018
De 2e dag van onze tour. Vandaag stond in het teken van 8 uur lang hiken. De 'zwaarste' dag zoals onze gids het omschreef. Vroeg vertrokken en ma een klein uurtje wandelen onze eerste stop. Even op adem komen en iedereen kon zich meteen flink insmeren met deet, want we gingen de jungle in.
Na een stukje gelopen te hebben stopte onze gids bij de coca velden. Hier vertelde hij kort over de coca industrie en hoe belangrijk de coca bladeren voor de Peruanen waren, want volgens hen zijn ze overal goed voor en kun je ze voor alles gebruiken (zelfs voor het poetsen van je tanden).
Toen weer verder onderweg gestopt bij verschillende lokalen mensen. Eerst bij een vrouwtje dat verschillend fruit verbouwde, heerlijke ananas mogen eten. Zo vers en zoet, dat kennen wij niet. Ook diverse passievruchten passeerde de revue, van zuur, bitter tot zoet. Wauw! Wat een mooie soorten, zo puur.
Later nog gestopt bij een vrouw die haar eigen koffie verbouwde. Wij hebben zelf ook onze koffie mogen branden, vermalen en zetten. Heerlijk om te proeven. Bizar, Peru is een groot koffie land, maar zelf verkopen ze bar slechte koffie. De goede kwaliteit koffie wordt blijkbaar allemaal geëxporteerd en de mindere koffie is voor eigen gebruik. Verklaarde voor ons een hoop.
Ook nog gestopt bij een vrouw waar we zelf gestookte tequila hebben geproefd, de een gemaakt met slangen en de ander met verschillende planten. En we kregen haar eigen gemaakte chocola te proeven, heerlijk!
Daarnaast uitleg gekregen over de aardappelcultuur. De Peruanen eten overal aardappels bij en bereiden dit op verschillende manieren. Ze kennen meer dan 3500 aardappel soorten.
Tussentijds steeds genoten van de omgeving, wauw, zo wijds! Flinke klimmen gemaakt over rotswanden en soms moest je maar even niet naar beneden kijken, want dan piste je in de broek van angst. Maar ongelofelijk, wat mooi en wat konden we ver kijken. Pure stilte, niemand die je tegenkwam, alleen de dieren die je hoorde. Op het eind van onze hike werden we beloond met de hot springs, heerlijke natuurlijke warm water baden. Maar om daar te komen moesten we eerst de rivier oversteken met een gondeltje aan een kabel.
Wat een dag! Vol indrukken, prachtig!

Maandag 01-10-2018
We begonnen met ziplinen. Tussen de rotsen en over de rivier. We hebben 4 verschillende banen afgelegd. Jim genoot volop, Babs moest even haar tranen bedwingen en is met ogen dicht en gillend de banen afgegaan. Peruaanse veiligheid garandeerde ze ons, dat hadden ze nou net niet moeten zeggen.
Als kers op de taart mochten we als laatste nog een houten wiebel brug over, ongeveer een hoogte van 10 meter over de bomen. Babs voorop, Jim erachter. Gelukkig maar, want het was huilen en beven. Jim heeft Babs er doorheen kunnen praten. De jongen die achter Jim zat kwam niet meer bij van het lachen. Hij had dubbel prijs zowel voor als achter hem 2 huilende vrouwen.
Maar we hebben het allemaal overleefd en deze flinke hoogtes overwonnen.
Toen een stukje met de bus naar een volgend punt en weer 3 uur hiken naar het dorpje voor de Machu Picchu.
Weer een heerlijk stuk gelopen, langs het spoor, met weer prachtige natuur! Het dorpje bereikt! De Machu Picchu is nu echt heel dichtbij.

Dinsdag 05-10-2018
03.30 uur de wekker. Opstaan, want om 4 uur wilden we vertrekken naar de poort van de Machu Picchu. Deze ging om 5 uur open, maar we moesten er vroeg zijn anders stonden we in een flinke rij. Om 5 uur begon onze klim naar boven, 1 uur afzien! Zoveel treden en niet van die keurige. Nee alles schots en scheef, van kiezels tot rotsblokken, lage en hogen treden. Het was een flinke klim, waarbij we in hoogte ook nog aardig waren gestegen.
Maar het was het waard! Ons doel behaald! De Machu Picchu! Wat prachtig, zo ongelofelijk mooi en bijzonder! Jim zat bij de eerste 25 bezoekers, dus die heeft nog een foto kunnen maken van lege Machu Picchu. Wat een geluk!
Onze gids heeft toen we er allemaal waren wat verteld over de geschiedenis. Toen ging de groep uiteen. Wij gingen met de gids mee voor een privé tour, omdat wij nog een kaartje hadden voor de Machu Picchu Mountain, weer een extra klim.
Tijdens de privé tour vertelde hij alles over de tempels die de Inka's hadden gebouwd en op welke wijze ze gebruik maakte van de natuur bij het bouwen. Hoe ze een steen als kompas konden gebruiken met behulp van de zon. Maar ook hoe ze met behulp van ramen in een tempel konden zien welke maand het was, doordat de zon op een bepaalde manier hier doorheen scheen. Wat was de mens al slim!
Na de tour zijn wij naar de Machu Picchu Mountain gegaan, weer een klim van anderhalf uur. Nog zwaarder dan de ochtend klim. Hoe hoger we kwamen hoe vaker we moesten stoppen om op adem te komen. De top bereikt! Een hoogte van ruim 3000 meter, wat een uitzicht. Vanaf dit punt kon je de Machu Picchu van bovenaf zien, het leek wel een maquette. Wat hebben we genoten! De 4 daagse tocht, de zware klimmen, het flinke zweten, het af en toe er even klaar mee zijn, het was het allemaal waard! We did it!

Cusco
Woensdag 03-10-2018
Terug in Cusco, een heerlijk hotel, net iets luxer. Dat hadden we wel verdiend. En wat vooral heel fijn was, was uitslapen!
Tot een uur of 12 erg lui geweest, beetje dommelen en NPO-gemist kijken. Soms best lekker even wat Nederlandse tv.
Toen weer struinen door de straatjes van Cusco. Weer naar het boekingskantoor geweest voor een nieuwe tour, de zout mijnen. Dat gaan we morgen doen.
Daarna richting de lokale markt, super om te zien hoe hier iedereen zijn producten verkoopt. Alles en iedereen is aan het schreeuwen om je maar naar de tentjes te lokken. Wat rond gelopen om vooral eens te kijken en indrukken op te doen.

Donderdag 04-10-2018
Onderweg richting de zout mijnen, we zijn heel benieuwd wat we daar van kunnen verwachten. Maar eerst even stoppen bij een lokaal gezin, zij hebben ons uitgelegd hoe je alpaca wol spinnen en er kleur aangeven met natuurlijke producten. Leuk om dit oude ambacht te mogen zien. Naast het genieten van al het reizen leren we ook veel.
Aangekomen bij de zout mijnen keken wij onze ogen uit, wat een ingenieus systeem om zout mee te winnen hebben ze daar al meer dan 500 jaar geleden aangelegd. Het werkt nog steeds, fantastisch toch! En stiekem natuurlijk even wat zout geproefd. Ja hoor, het intens zout, zouter dan ons gemiddelde keukenzout zo puur. Heerlijk!
Na ons bezoek weer terug richting Cusco. Weer richting lokale markt om fruit en groentes in te slaan voor morgen, dan staat er een busrit van 20 uur op de planning.

Vrijdag 05-10-2018
Voorbereiden op onze lange busrit. Bij het ontbijt wat extra broodjes in de tas gestopt, zodat we tijdens de rit nog wat te eten hadden. De komkommers, tomaat, avocado snijden die we gister hadden gekocht en alles in bakjes doen. Nu hoeven we alleen nog maar onze broodjes hiermee te beleggen en al het voorwerk gedaan, top!
Aangekomen bij de busterminal moesten we nog kaartjes scoren. Dus Babs alle loketten af om zo goedkoop mogelijk tickets te scoren, het onderhandelen gaat steeds beter en het werkt! Gewoon bluffen met prijzen die andere hadden gegeven, want ze stoppen vanzelf als het echt niet goedkoper kan. En we hadden geluk want we konden meteen een ticket boeken naar Piura onze eindbestemming. Dat betekent wel dat we nu 20 uur in de bus naar Lima zitten en vervolgens weer 17 uur in de bus naar Piura, even afzien dan maar....
De busrit was prima, bus niet geheel gevuld dus Jim zocht zich 2 stoelen uit waar hij lekker kon slapen. Alleen op het moment dat er een dronken local naast Babs wilde gaan zitten sliep Jim ineens niet meer en liet even duidelijk blijken dat er geen plek voor meneer was naast Babs. Dus dat betekende dat we dan maar weer lekker samen gingen zitten, iets krapper, maar wel een veiliger gevoel.

42 uur bussen! Cusco-Lima-Piura
Zaterdag 06-10-2018
Rond een uur of 7/8 werden we wakker in de bus, de rit zou tot 10.00 uur duren. Maar Peru is Peru niet als daar niets van klopt. Om 13.00 uur kwamen we aan bij de busterminal, 3 uur later dan gepland. Dus geen bus door naar Piura. Gelukkig drukte onze maatschappij een andere maatschappij wat geld in de handen, zodat we daarmee verder konden. Alleen werd het wachten tot 18.00 uur voor vertrek. Even wat wandelen, lekker lunchen, koffie leuten, op deze manier de tijd een beetje doden. Heerlijk! Alleen al om nog even voor vertrek de bus uit te kunnen. Konden wij ons mentaal weer voorbereiden op een nieuwe lange rit. En deze keer wel lekker naast elkaar blijven zitten. En wat een geluk de wissel van busmaatschappij, een luxere en prima bus!

Zondag 07-10-2018
Yes, 13.00 uur in Piura, wel een uurtje of 3 later dan gepland, maar we zijn er! Jim had een mega plan, laten we lopen richting hotel! Het was ongeveer 2km dus moest kunnen. Babs kookte van binnen, wilde het liefst zo snel mogelijk de taxi in en naar het hotel, douche, eten en even relaxen... Maar we hebben altijd een baas boven baas, dus lopen, was goed voor ons even de benen strekken.
Aankomen bij het hotel is dan heerlijk! Een echte beloning! En die douche, geweldig! Lekker even opfrissen, zo fijn!
Toen we alles een beetje op zijn plek hadden en weer fris waren zijn we wat gaan eten en door Piura gaan slenteren. Even een supermarkt opgezocht om een ontbijtje en avondeten te scoren, want we hadden een keuken dus even lekker koken, naja oke salade maken, was ook wel weer een keer fijn!

Piura
Maandag 08-10-2018
Flink uitgeslapen, we waren beide helemaal kapot van het lange reizen. Dus konden we meteen brunchen toen we opstonden. Daarna richting stad om onze busreis naar Ecuador te regelen. Toen niet veel meer gedaan dan weer wat van de stad bekijken. Park hangen, lekker relaxen.

Zondag 09-10-2018
Laatste dagje Peru! Vanavond met de nachtbus de grens oversteken naar Ecuador. Eerst nog een dagje relaxen hier. Voordat we de deur uitgaan zorgen dat alle tassen gepakt zijn. We wilden vandaag een dagje zwembad hangen, dus zochten we ons een publiek zwembad uit om naartoe te gaan. Om daar te komen hebben we gewandeld door de meest fascinerende straten/buurten. Het zwembad zelf was keurig, erg netjes, al lag het niet in de meest nette buurt, maar ach kan het schelen we hadden ons water. Hier hebben we heerlijk de hele dag kunnen vertoeven. Rond een uurtje of 5 het bad verlaten om richting stad te lopen, wat eten scoren. En yes! Jim had het beloofd vandaag streetfood eten, een ordinaire slachipapas (de kapsalon van hier) friet met stukjes hotdog en veeeeeeeel saus!
Na het eten was het snel overige spullen halen en richting bus. Aangekomen bij de bus moest alles gecontroleerd worden omdat we natuurlijk de grens overstaken. Het was even billen knijpen, want Jim had zijn zakmes nog in de handbagage zitten. Gelukkig niets aan de hand, onze controle verliep minder streng dan bij de lokale, zal wel geweest zijn omdat wij westerlingen zijn....
De bus was heerlijk! Luxe stoelen van leer met stoelverwarming, die in een perfecte slaapstand te zetten waren. Klaar voor een busrit zo'n 12 uur!

Goodbye Peru!
Hello Ecuador!

Voordat we door Ecuador zelf trekken bezoeken we de Galapagos eilanden! Hier hebben we beide super veel zin! Hier mogen we zijn tot 20-10-2018!
Dus dat zal ons eerst volgende verhaal zijn!