Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Jim en Babs Feij(en) - WaarBenJij.nu

Costa Rica

Door: Babs

Blijf op de hoogte en volg Jim en Babs

10 Januari 2019 | Costa Rica, San José

Puerto Viejo - Tortuguero - La Fortuna - Monteverde - Montezuma - Uvita

Zondag 23-12-2018
Vroeg uit de veren, want vandaag gaan we de grens oversteek maken. Van Panama naar Costa Rica. Het wordt een flinke reisdag en het begin van weer een nieuw avontuur.
De route naar de grens verliep soepel, alles ging erg snel. Toen de exit stempel van Panama binnen was, hoefde we alleen nog een brug over te lopen, over de natuurlijke grens van Costa Rica. Voor mam een nieuwe ervaring, dus dat moesten we wel even vastleggen.
De “welkom-in-ons-land” stempel van Costa Rica hadden we gelukkig ook zo binnen. Ze vroegen niet om exit tickets, wel stelden ze een aantal vragen. Waar we verbleven, wat we gingen doen en wat we thuis deden qua beroep. Toen het standaard riedeltje verteld was konden we door.
Mooi dachten wij de bus naar Puerto Viejo zou zo vertrekken. Om 13.30uur liepen we met de spullen richting bus, maar de chauffeur zei dat we nog een uur moesten wachten. Wij echt huh een uur, maar het is 13.30uur. Wat bleek met tijdsverschil tussen Costa Rica en Panama hadden we geen rekening gehouden. Prima, even wachten nog. De reis daarna verliep ook weer vlot. Aangekomen in Puerto Viejo was het gelijk genieten. Een plaats aan zee waar een heerlijke relax vibe hing. Vooral niet druk maken en genieten. Dus daar hebben we ons maar aan over gegeven.

Puerto Viejo
Maandag 24-12-2018
Rustig begonnen aan de dag, want de energie hadden we later nog wel nodig tijdens onze wandeling. Begin van de ochtend hebben we een bus gepakt richting het Cahuita National Park. Hier zouden we als eerste kennis gaan maken met de Costaricaanse natuur. Stukken regenwoud wisselde zich af met stukken strand.
We hebben een prachtige wandeling gemaakt en genoten van alles wat we zagen. Kunnen genieten van brulapen die langs slingerde, een vleermuis die heerlijk lag te slapen onder een blad, leguanen die lagen te chillen in de zon en verschillende kleine hagedissen. Jim die het zelfs voor elkaar kreeg om op het laatst 1km/u te lopen om een slang te vinden, helaas is hem dat niet gelukt.
‘s Avonds zijn we gaan eten om Kerstavond te vieren, maar het leefde hier niet heel erg, dus een echt Kerst gevoel was er niet. Wel veel gezelligheid!

Dinsdag 25-12-2018
Fietsen huren en de omgeving verder verkennen per fiets. We hadden een fietsroute van een kilometer of 30 uitgestippeld afgewisseld met verschillende dingen om te doen. We zouden fietsen naar Manzanillo.
Op de heenweg kwamen we langs het Jaguar Resque Center, een centrum waar ze gewonde of verlaten wilde dieren opvangen om ze zo snel mogelijk op te lappen en terug in het wild te krijgen.
We kregen een rondleiding van een Nederlander, wat een luxe! Hij liet ons een aantal dieren zien die er werden opgevangen. Niet alle, want sommige dieren mochten we niet zien i.m.v. stres wat wij kunnen veroorzaken of gewenning aan mensen waar ze erg gevoelig voor zijn.
We hebben verschillende vogels, slangen, apen, luiaards, krokodillen, enz. gezien. Van groot tot klein. Onze gids vertelde ons dat wij mensen in 99,9% de oorzaak zijn dat deze dieren hier terecht komen. Het zijn vaak ook jonge dieren die hun ouders zijn verloren. Dit komt dan omdat ze zijn aangereden, ziek geworden van vuilnis, geëlektrocuteerd zijn door stroomkabels je kunt het zo gek niet bedenken. Triest eigenlijk dat weer wordt bevestigd hoeveel wij kapot maken in deze wereld. De bezichtiging was erg leerzaam en indrukwekkend om te zien, nadat wij hier ruim 2uur hebben gespendeerd zijn we verder gefietst richting het dorp. In het dorp hebben we geluncht, verder was hier niet veel te beleven. Dus terug fietsen en onderweg nog even stoppen langs het strand. Hier hebben we een x aantal uur gespendeerd voordat we weer terug naar het hotel gingen. De dag was zo afwisselends, zo fijn en mooi. We hebben de dag afgesloten in een voortreffelijk restaurant met een heerlijk Kerst diner.

Woensdag 26-12-2018
Bijtijds zijn we vertrokken, want vandaag gingen we richting Tortuguero. De busrit was lang, zo’n 7-8uur. Dit kwam ook omdat we soms bijna een uur moesten wachten op een volgende bus. Maar we waren dan eindelijk bij de boot, want Tortuguero is een eiland. Gelegen in een prachtig natuurgebied, omringt met regenwoud, aan de ene kant van het eiland lag een rivier en aan de andere kant lag de Caribische zee. De boottocht zou nog 1uurtje duren. Maar helaas! De motor begaf het, dus hebben we ruim 2 uur over de boottocht gedaan. Achteruit varen was het enige wat nog lukte. Onderweg kwam er een andere boot langs die al een gedeelte van de mensen meenam, maar niet iedereen pasten. Wij bleven zitten, hadden toch alle tijd en genoten van de prachtige natuur terwijl die kapitein achterwaarts verder vaarde. Toen kwam de vuilnisboo langs, die sleepte ons mee naar het eerst volgende dorpje, hier zijn we uiteindelijk overgestapt op een andere boot die ons verder bracht naar onze plaats van bestemming. Wat een avontuur weer...

Tortuguero
Donderdag 27-12-2018
Om 05.00uur moest de wekker gaan, want we zouden met de kano door het regenwoud varen. De wekker ging niet, oeps vergeten te zetten! Gelukkig schrok Jim 05.30uur wakker en was het hup kleren aan en gaan. Binnen 5minuten was iedereen klaar en gelukkig nog op tijd.
We hebben een 3uur durende tocht gemaakt over het water en zijn overspoelt met mooie dingen. De natuur alleen al was ongelofelijk mooi, al het groen! En dan de dieren, apen, toekans, verschillende reiger soorten, kaaimannen noem maar op. Zoveel dieren gezien. Te veel om op te noemen! De tijd vloog voorbij en voordat we het wisten zat de tour erop. Maar gelukkig gingen we ‘s middags nog een wandeling maken door het gebied, dus konden we opnieuw genieten.
Tijdens deze wandeling was het de jackpot qua dieren. In het gebied waar we waren leven drie apensoorten en binnen een halfuur hadden we ze alle drie gespot. Zelfs de slingeraap, die (helaas) op de lijst van de bedreigde diersoorten staat. Daarnaast zijn we nog verrast door een luiaard, die hing heel laag in de boom, uniek om te zien! En als klap op de vuurpijl zagen we nog een miereneter. Onze dag kon echt niet meer stuk, grandioos!

Vrijdag 28-12-2018
Om 05.00uur moesten we de boot halen, terug naar het vaste land. Door richting La Fortuna, vulkaan gebied. We waren al gewaarschuwd dat het weer een lange rit zou worden.
We merken dat het bussen netwerk hier niet zo goed op elkaar aansluit als in de voorgaande landen. Dus reizen van plek naar plek met de bus neemt halve dagen in beslag. Gelukkig waren we er op voorbereid. Om 15.00uur kwamen we aan in La Fortuna. Een heerlijk appartement waar we even gewoon huiselijk konden leven. Soms is dat weleens fijn.

La Fortuna
Zaterdag 29-12-2018
Vandaag naar een prachtige waterval gewandeld. De wandeling zelf was minder spectaculair, maar wel even heerlijk om op deze manier wat te bewegen en wat van de omgeving te zien.
Aangekomen bij het park moesten we nog flink wat trappen af om bij de waterval te komen. Maar het was het allemaal waard, want de waterval was prachtig! Wel 20 meter hoog. Je kon er ook in zwemmen dus hup er meteen in! Het water was heerlijk koud, lekker verkoelend naar de wandeltocht. Alleen richting de waterval zelf zwemmen was onmogelijk, wat een kracht, het water duwde je meteen weer terug. Na hier heerlijk wat tijd gespendeerd te hebben zijn we weer rustig terug gelopen richting het appartement.

Zondag 30-12-2018
Weer een reisdag voor de boeg, vandaag door naar Monteverde. Om 07.30uur vertrokken met de hoop dat we dan rond 15.00uur aan zouden komen. Een lange dag. Bleek bij aankomst in Monteverde dat ons appartement niet op de juiste plek stond op de kaart. We waren er al met de bus langs gereden, dus konden een heel stuk weer terug met de taxi. Dat zijn altijd even van die sh*t momentjes. Gelukkig maakte het appartementje zelf alles goed, het was een heerlijke plek, met heel veel ruimte en hele lieve mensen.

Monteverde
Maandag 31-12-2018
Vroeg uit de veren om naar het bruggen park te gaan. Babs had alles voorbereid. We werden bij ons appartement opgepikt door een busje en keurig gedropt voor de ingang van het park. Toen had Babs wel zoiets van uhmzzz weinig bruggen te bekennen. Dus bij het kopen van de tickets even vragen of we wel goed zaten. Oeps niet dus! We zaten bij het park dat we eigenlijk morgen wilden bezoeken. Naja prima draaien we het om! Vol goede moed begonnen aan een 3/4 uur durende wandeling in het ‘cloud forrest’ (wolken bos). Het was er prachtig. De begroeiing op plekken sprookjesachtig. Varens, verschillende bomen het wisselde elkaar af. De stammen van de bomen begroeid met mos en overal hingen lianen. Het was zo mooi! Qua dieren hebben we deze dag niet veel bijzonders gezien. We hebben vandaag mogen genieten van de geweldige begroeiing en rust.

Dinsdag 01-01-2019
Gelukkig nieuwjaar! We werden wakker en het was 1 januari. We hebben niets van de jaarwisseling meegekregen, we waren zo moe dat we gewoon in slaap zijn gevallen. Helemaal prima!
Iedereen weer fit voor een nieuwe wandeling. Nu wel naar het bruggen park. We zaten in hetzelfde bosgebied als gister, alleen een stukje eerder zijn we erin gegaan. Een wandeltocht van zo’n 2 uur over allerlei hangbruggen op verschillende hoogtes. Variërend van 15 meter hoog tot 50 meter hoog. Vol goede moed begonnen. Bij de eerste brug kwam bij Babs toch wel de angst en hoogte vrees opspelen. Dus zo snel mogelijk de brug over, de reling niet loslaten en vooruit blijven kijken. Jim en mam genoten van alles wat onder ze zat qua uitzicht. Hier heeft Babs niet veel van gezien. Maar angsten overwonnen en toch iedere brug gedaan, gelukkig waren het er maar 6 (ahum ja 6! help!) tijdens de tocht.
Tijdens de wandeling kwamen we nog apen tegen, bijzonder om deze een keer te zien liggen in een kruin van een boom, ipv onderaf. En we werden verrast door een neusbeertje, wauw! Hij liep contant voor ons, dus hebben hem een flink stuk kunnen volgen om een foto te maken. Denk je dan dat dat goed is gelukt, nope, hij was super snel. Maar we hebben hem gezien!

Woensdag 02-01-2018
Om 05.30uur vertrekken met de bus. We gaan richting strand, Montezuma. Maar om hier weer te komen hadden we weer een lange reisdag voor de boeg. Wel hadden we een mazzeltje, omdat de bus flink door had gereden hebben we een veerpont eerder kunnen pakken dan gepland, dus dit scheelde 2 uur reizen! Heerlijk! Na het aanmeren van de veerpont bleek de lokale bus overvol wegens vakantie periode in Costa Rica. Babs had een taxi geregeld voor 10.000 nog extra gevraag of dit voor de hele taxi was en dit werd bevestigd. Bij aankomst was dit echter toch pp..... “taalprobleempje” volgens de chauffeur. Even aftikken aub... Compromie gemaakt en gelukkig wel eerder aan het strand.
We hadden een prachtig hostel, pal aan zee! Met een eigen natural pool. Hier 3dagen vertoeven kwam dus echt wel goed. ‘s Middags hebben we dan ook meteen gebruik gemaakt van de natural pools.( inhammen in de rotsen die zich bij laag water vulde met heerlijk warm zeewater)

Montezuma
Donderdag 03-01-2019
We hebben een prachtige wandeling gemaakt naar 3 watervallen. Bij de eerste was het erg druk dus zijn we verder gelopen. Toen kwamen we op een minder drukke plek en hier konden we van 2 watervallen afspringen. De eerste was zo gedaan een metertje of 3/4. Jim en Babs eerst en naar lang aarzelen is mam ook gegaan. Het water was heerlijk en verkoelend. Toen wilde Babs heel erg graag van de tweede af, maar deze waterval was ruim 12 meter hoog. Ze had niet over het randje moeten kijken, want angst kwam opspelen. Na een uur wel/niet heeft ze toch besloten het niet te doen. De angst had gewonnen.
‘s Middags zijn we doorgelopen naar het strand. Hier was een plek waar ze schildpadjes uitzetten, alleen was het seizoen net afgelopen, dus de kans was klein het te zien. Daar aangekomen hadden we geluk er was er net een uitgekomen, dus hebben we een uitzetting kunnen meemaken. Zo mooi en bijzonder om te kunnen zien. Wat een geslaagde dag!

Vrijdag 04-01-2019
‘s Morgens was het eb, dus konden we via de zichtbaar geworden zeebodem naar een eilandje lopen. Eerst hebben we een flinke wandeling gemaakt naar het juiste strand en toen zijn we naar het eiland gelopen. Door de lange wandeling waren we helaas iets te laat, het werd al langzaam vloed, toch nog even snel proberen. Halverwege is Jim terug gegaan, want de spullen in de tas en zijn zakken werden erg nat van de golven. Babs en mam doorgelopen, toch nog een aardig eindje. Maar een mooie ervaring. Het eiland zelf was erg klein, hier was alleen een begraafplaats aanwezig. Dus met eb zag je de lokale mensen ook de oversteek maken om hun overleden dierbare te bezoeken.
Na even snel gekeken te hebben moesten wij ook teru. Tijdens het terug lopen merkten we dat het water snel omhoog kwam, dus dat was doorlopen, maar we hebben het gehaald!
Toen met z’n drieën weer terug richting hostel. Onderweg nog gestopt bij een hotel met zwembad waar we nog even een paar uurtjes hebben gelegen en toen weer verder lopen. Terug bij het hostel was iedereen aardig moe van het vele lopen in de zon deze dag. Dus douchen, hangmat in en wat dutten.

Zaterdag 05-01-2018
De dag van vertrek. We hadden onszelf verwend met een taxi-boot. Ipv 05.30uur vertrekken om 08.30uur vertrekken. Heerlijk! En Babs had geluk, de zee was erg rustig dus we gingen niet stuiterend over het water. Na de boot de bus in naar Uvita een nieuwe strandplaats.
Onderweg kregen we helaas te maken met een klein ongeluk, een truck knalde bij ons achter op de bus. Niemand had iets, alleen de achterlampen van de bus waren gesneuveld. Iedereen moest uitstappen en het was wachten geblazen op vervangend vervoer. Echt heerlijk, wachten met bijna 40graden op het asfalt. Gelukkig kwam er binnen een uur een nieuwe bus, dus konden we snel verder. Tegen het eind van de middag kwamen we aan bij ons hostel.

Uvita
Zondag 06-01-2019
Om 08.30uur werden we opgehaald, want vandaag gingen we walvissen spotten, althans proberen te spotten.
Aangekomen bij onze boot vertelde de gids dat we eerst wat gingen snorkelen en daarna gingen proberen of we walvissen zouden zien. Prima! Maar toen we de boot instapte werd het programma omgegooid, want er waren al walvissen gespot, dus hup daar naartoe. Toen we aankwamen zagen we twee walvissen (bultruggen), een moeder met haar kalf! Wauw! Wat een geluk! En doordat er een kalf bij was moesten ze veel naar boven komen, wat ons de kans gaf om ze goed en vaak te kunnen zien. Op een gegeven moment waren ze op 2/3 meter afstand. We hadden de go-pro in het water gestopt in de hoop dat we ze ook onderwater konden zien. Maar om ze überhaupt te zien was al geweldig! Na het spotten hebben we nog wat gesnorkeld, zijn we naar een vogelrots in zee geweest en naar een grotten stelsel in zee wat alleen maar zichtbaar werd bij eb. Allemaal erg mooi, maar na het spotten van de walvissen kon onze dag al niet meer stuk. Dus wij vonden alles wel prima daarna.

Maandag 07-01-2019
De laatste dag aan het strand voor mam, dus we hebben niet veel gedaan. Lekker luieren, lezen en dutten. Jim en mam samen lunch halen en Babs bleef lekker aan het strand.
Tijdens het halen van de lunch hadden Jim en mam nog papegaaien gezien. Jim was door het dolle heen, want het waren eindelijk de rood/blauw/gele makau’s. Deze wilde hij nog zo graag zien. Dus mam snel het fototoestel gehaald bij Babs om ze vast te leggen. Later zeiden we nog tegen elkaar, ga nooit de deur uit in Costa Rica zonder fototoestel.
Terug bij het hostel ging Jim mam vast inchecken, want die zou de 9de vliegen dachten wij. Na het inchecken kreeg mam een berichtje binnen en toen zagen we dat we ons vergist hadden. Oeps het was niet de 9de vliegen, maar morgen de 8ste. Gelukkig zouden we morgen al naar de hoofdstad terug reizen en hadden we genoeg speling, dus we kwamen niet in tijd nood. Het enige wat we moesten, was even schakelen en tassen pakken.

Dinsdag 08-01-2019
Weer een dagje reizen, nu richting hoofdstad. Gelukkig was dit een snelle busrit, dus we hoefden niet heel vroeg te vertrekken. Toen we aankwamen in San José zijn we eerst naar het hostel gegaan waar we zouden slapen, helaas konden we het bed van mam niet meer annuleren dus dat moesten we maar voor lief nemen. Babs en Jim hebben zich ingecheckt en alle spullen gedropt.
Daarna samen nog wat eten en door naar het vliegveld. We waren veel te vroeg, maar bij KLM stond er al een rij, typisch die Nederlanders weer. Maar gaf ons ook even de tijd om nog samen koffie te drinken en afscheid te nemen. Toen mam door de douane was gingen wij weer terug richting hostel. Vroeg slapen, want morgen door naar Nicaragua.

Costa Rica je was geweldig! Wat een prachtige natuur en lieve, behulpzame mensen.

• 10 Januari 2019 - 16:28

Betty:

Dag Babs en Jim, wat een avonturen en wat een mooie verhalen. Jullie genieten, dat is duidelijk! Heerlijk! De beste wensen voor 2019 en het komende traject. Hartelijke groeten,

• 11 Januari 2019 - 06:22

Hans En Nicky:

weer prachtige foto's en mooi verslag,
    Geniet er maar van, geweldig. XXXXNicky&Hans

• 11 Januari 2019 - 06:59

Rosemarie:

hee Babs en Jim,
    Geweldig om zo mee te genieten met jullie. Op naar het volgend avontuur!